Friday, September 26, 2014

PERIHAL KERIS TAJUNG DI ZAMAN MODEN


Keris Tajung
Setelah sekian lama mengidam, mencari memang ada, tak susah, tapi kalau yang berkenan harga diluar jangkawan, harga mampu milik memang tak berkenaan. Kira cerewetlah tu. Akhir dapat juga daripada Tuan Tuah Melaka. setelah terlepas keris tajung beliau jatuh ke tangan orang lain. Tuan Tuah memberitahu saya selepas agaknya 2 - 3 minggu, ada keris satu lagi. Sekali tengok teruslah berkenan dan membelinya. walaupun mampu milik masih ribulah harganya.
Pertama sekali bila dah dpt senyum lekatlah kat bibir 2 3 hari. dan saya bawalah ke sekolah untuk menunjukkan kepada rakan senior yang juga katanya peminat keris..,
Tapi jawapan beliau amat memeranjatkan saya:
" Keris Jawa ni aku tak minat sangat, aku minat keris melayu jer"
" Cikgu, cikgu kata minat keris dan kumpul keris..tak akan cikgu tak tahu.., keris melayu?, Ini keris melayu cikgu"
mukanya dah tersipu-sipu malu
" Tak la macam keris jawa je, "
Balas saya " Cikgu ini keris melayu, tajung nama dia, berasal dari kerajaan melayu Patani. Cikgu kumpul keris pun tak tau? cikgu kumpul keris apa?
saya pun belah.., panas hati.
Keris Tajung

Beberapa hari kemudian, ada kawan telefon ngajak mengeteh dalam pada tu ada kawan dia (kawan atas kawan) nak tengok tajung. Jadi kira sembang kerislah.., saya pun bawa bersama 7 lapan bilah yang saya ada.Tak banyak pun.
Towkey kedai seorang makcik tua terkejut dan terus bertanya itu dan ini sambil tu minta kebenaran nak tengok.Pergh..! cara dia pegang tengok dan cabut pun dah tahu dia ni tahu serba sedikit tentang keris..,
Tiba-tiba satu brother ni pun berhenti.., umur muda sikit dari saya. Sambil mengambil Tajung kenal pun tidak, mintak izin pun tidak.
" Ha..., ini keris majapahit nih. Ini muncung dia," ini...bla,bla ,bla panjanglah dia bercerita.
Muka saya, makcik tu, kawan-kawan saya semua jadi kelat. Dah lama agak merapu dia tu, saya pun..,terus potong
" Ini keris melayu, keris majapahit lain. Kalau tak tahu tanya dulu."
Agaknya dah termalu, beliau terus meletakkan keris dan berlalu pergi.
Kawan saya berkata
" Kalau diam kan lebih baik, Ini dah nampak sangat ke bodohnya"
Saya pun bertanya kat makcik tu..
" macam mana boleh tahu pasal keris ni?"
" Arwah ayah saya dulu banyak simpan keris, sebab itu tahu"
" Ada lagi tak? tanya saya
" Entah, tak tau siapa yang mengambilnya" jawab beliau...
Aisey melepas
Lepas ni malas nak bawa keluar Tajung, takut jumpa lagi 'pakar-pakar' keris yang menyakitkan hati.
Dalam pada itu Aki pernah memberitahu, ada sebilah keris kat sini yang sangat berbisa. Kalau nak main keris semua lawannya akan dilukainya. Aki luka, Arwah Pakcik Rosli kena, Arwah Awang kena, meleleh-leleh darah. Aki cakap keris dah makan orang dan dah bawak berperang. Empunya keris kata pinjam boleh nak membeli tak boleh.., lupa dah siapa yang menyimpannya
sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...