Monday, September 2, 2013

Pendekar Putih

Pendekar Putih ialah seorang pendekar yang handal. Beliau berasal dari tanah Acheh, utara Pulau Sumatera. Atas sebab yang tertentu, beliau telah menjadi orang buruan Raja Acheh ketika itu, Beliau seterusnya bertindak melarikan diri ke Serom. Sesampainya di Serom, Pendekar Putih telah meminta bantuan dan perlindungan dari Penghulu Mukim Serom. Penghulu ketika itu ialah Penghulu Haji Abdullah iaitu datuk kepada Dato' Abdul Ghani Othman ( bekas Menteri Besar Johor). Pendekar Putih kemudiannya ditempatkan untuk tinggal di rumah Taman Dagang.

Di rumah Taman Dagang, Pendekar Putih pun mengajarkan ilmu persilatannya kepada Taman Dagang. Ilmu yang diperturunkan itu mempunyai persamaan dengan ilmu yang diajarkan oleh Long Mamat. Antaranya ialah pukulan dan lapis Sendeng. Namun begitu, hubungan antara Pendekar Putih dan Long Mamat itu tidaklah diketahui.

Pendekar Putih kemudiannya berhijrah ke Jambi dan menjadi mashur di sana. Ketika Festival Silat Nusantara diadakan di Johor Bahru pada 1990-an, Haji Ismail Hamzah pernah bertemu dengan Haji Yusof Wilem iaitu salah seorang anak murid Pendekar Putih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...