Monday, September 15, 2014

Dulu dan Sekarang

Bila ada sahabat menyampai cerita ada anak murid dah dua tahun dek ajar gurunya menyorong pelebat aje. Teringat saya akan perbualan saya dengan Aki dua tahun lalu. Aik dua juga haha.

Apabila saya melihat Aki mengajar budak-budak baru ni, dia langkah silibus cepat dan tidaklah sekeras masa dia muda-muda. masa dulu dia akan perfectkan setiap bab sebelum masuk bab lain dan sangat tegas dalam gelanggang. Saya masih terbawa akan cara lama dia. lalu saya bertanya Aki kenapa beliau terlalu berlembut dengan budak sekarang ni? Tau apa dia jawab?

" Budak dulu bukan macam budak sekarang, Budak sekarang sakit sikit dah tak datang! kalau aku ajar keras karang berapa orang yang akan tinggal nanti. Budak sekarang dia cepat bosan semua benda nak cepat, Jadi dalam belajar kita ulang dan betulkan sikit-sikit" Budak sekarang sakit sikit tak datang, hujan sikit tak datang, deman sikit tak datang. Ada banyak bende lain yang di lagi suka buat selain bersilat."

Walau bagaimana pun dalam keadaan budak-budak sekarang ni Aki tak pelokek macam dulu. kalau budak-budak tu boleh bawak dia bagi aje. Bukan dari segi amalan batin tapi buah pukul dan permainan senjata. jadi banyak kemahiran budak-budak ni orang lama kat sini tengok dan tabik. walaupun usia mereka masih muda.

Cerita menyorong pelebat ni. Jiran saya adalah murid pengakhir Aki ketika dia masih muda lagi sebelum dia berhenti mengajar selepas anak sulung dia yang nakal tu buat hal di Bandar Bentong. Jiran saya ni menyorong pelebat dan khatam pertama setelah lima tahun. Lima tahun baru khatam pertama!! tapi kalau tak berlatih lupa juga. Tapi kalau dua tahun main sorong pelebat jer..,mungkin kena cepatkan sikit kalau tidak budak akan lari sebagaimana cerita Aki tadi. Kalau tak buat gitu mungkin jadi macam cerita Pendekar Bujang Lapuk.belajar setakat huruf jin aje

Teringat Rangkap lagu seniman negara Dato' S.M Salim
" Dulu lain, sekarang Lain
Dulu membujang, sekarang dah kahwin"

Saya minat lagu tu..,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...