Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Dan Batin

Daripada kami warga Seni Silat Sendeng Haji Hamid Pahang

Majlis Khatam Dan Pentauliahan Pembantu Jurulatih

Majlis ini telah berjaya dilansungkan dengan jayanya. Penyatuan dan jemputan daripada Sendeng Muar, Melaka dan N. Sembilan bagi memeriahkan majlis

Majlis Berbuka Puasa Ramadhan 1434H

Majlis berbuka puasa dan tahlil ini diadakan di Rumah Aki, di bentong.

Kursus Pemantapan Sendeng Haji Hamid

Kusus pemantapan sendeng ini diadakan di Kuala Dong, Raub.

Thursday, July 30, 2015

BERAYA DI RUMAH AKI JAMAL

Para pesilat dari beberapa buah gelanggang Raub dan Bentong menziarahi Aki Jamal sempena hari raya yang lalu. Peluang diambil untuk saling bermaaf-maafan atas kesalahan lalu dan merapatkan kembali ukhwah sesama ahli perguruan..~


Add caption







TERIMA KASIH KEPADA SEMUA YANG HADIR~

PEDOMAN

Perkara-perkara yang kita terlepas pandang dalam menziarah gelanggang lain.
Minggu lepas ada pesilat sendeng datang berbuka dengan kami. Dalam menunggu waktu berbuka maka terpacul satu soalan dari mulut Aki
" Apa cerita gelanggang si******* ni. menjemput. aku tidak. Padahal gelanggang itu tak jauh dari rumah Aki.
" Ada, hidup lagi, nanti saya beritahu dia" Jawab seorang ni dengan penuh berhati-hati..
Maka terlintaslah saya segala rungutan Aki selama ini adalah merupakan panduan kita kalau nak menziarah gelanggang orang. eloklah kita jadikan panduan.
1. Hendaklah meminta izin dulu kepada tuan punya gelanggang. jangan kita buat hal dengan muncul secara tiba-tiba kerana tuan punya gelanggang akan serba salah dan besar kemungkinan tidak bersedia untuk menerima kunjungan kita.
2. Diam, serta meneliti perjalanan kelas dengan sopan, jangan kita buat kelakuan yang rasanya tidak tepat dengan norma gelanggang. berdiri memerhati dari jauh. Keluar masuk gelanggang kerap atau bersembang kuat-kuat.
3.Pakaian yang sesuai. Ada datang pakai lencana macam-macamlah baju macam-macam seperti Pesaka, wakil Malaysia. menunjuk title.Tak perlu tu. Hormatilah guru gelanggang itu, walaupun dia itu muda dari kita. Masuk gelanggang orang patut kita rendah dirilah
4. Elakkan menunjuk-nunjuk dengan jari, Memandang macam acuh-tak acuh serta menggeleng-gelengkan kepala apatah lagi gelak walaupun tidak kuat.
5. Jangan membanding gelanggang kita masa belajar dan gelanggang guru itu mengajar. Masa dulu dengan masa sekarang lain. murid pun lain.
6. Sekira diminta menunjukkan buah sebentuk dua. Elak dari menunjukkan kita lebih hebat dari guru itu. Cukuplah sekadar unjuran lebih sikit dari guru itu.
7. Dalam menunjuk juga, jangan menindih ilmu. perbuatan sama tapi ada perbezaan sikit-sikit. ini menimbulkan kekeliruan pada pesilat dan menimbulkan keraguan pesilat pada guru mereka.
8. Sekiranya guru itu tiada. jangan diajar pelajaran baru.lebih baik jangan datang terus.
9. Kalau nak datang lagi, minta izin lagi.
10. Jangan menjatuhkan kredibiliti guru depan murid. kalau guru itu tersilap mengajar diam aje. lepas tu bertukar-tukarlah pendapat pada waktu lain. mana tahu.entah-entah kita yang silap.
Pada satu ketika dulu, pernah ada satu anak murid Aki membawa pesilat-pesilatnya kerumah Aki untuk diKhatamkan oleh beliau. Tetapi Aki meminta guru itu mengatamkannya sendiri.
" Itu anak murid, lebih baik kau khatamkan sendiri" kata Aki dengan lembut.
Saya yang kehairanan bertanya dua tiga hari kemudian jawapan beliau cukup memeranjatkan saya.
" kalau aku dah tahu dia mengajar tak betul. Takkan aku nak mengiktiraf apa yang dia ajar tu betul. ertinya mengkhatamkanlah. Nanti bila aku mati akan dipersoalkan pulak. Jadi baik guru dia khatamkan sendiri. Uda pun pernah buat begitu kata Aki. menamatkan cerita.
sebagai peringatan bersama
silat ini penuh adat dan tatasusila. Ianya bayangan adat dalam masyarakat kita. menghormati guru dan orang tua serta orang tua membalas hormat orang muda pula.

Friday, July 10, 2015

GAYA TABIK DALAM SENDENG

Cerita orang lama matikan langkah pecah dengan tabik.
Sudah lama saya tidak menulis entri dan bercerita di sini. Tambahan lagi bila bulan Ramadan Al mubarak ini lagilah tiada masa.
Ada beberapa orang pesilat sendeng dari negeri lain bertanya saya kenapa orang-orang lama dulu ada yang mematikan pecah kuntau dengan tabik sebagaimana yang dilakukan oleh Tok Sidang dalam posting video tempoh hari.
Ceritanya pada satu majlis keramaian yang diadakan di padang Kelab Muar iaitu berdekatan dengan Padang High School. Allahyarham Haji Hamid telah membuat persembahan silat di hadapan Almarhum Sultan Ibrahim, Sultan Johor pada ketika itu.

Oleh kerana Tuanku telah mencemar duli hadir ke majlis itu dengan memakai pakaian panglima Johore Military Force (JMF), maka Arwah Haji Hamid telah megubah penamat pecah 8 toya yang biasa kepada tabik hormat bersesuaian dengan tatacara pemakaian tuanku pada ketika itu.
Cara matikan itu digunakan oleh anak murid lama Arwah. Namun sekarang jarang sekali saya tengok matikan pecah cara begitu dilakukan lagi. Tak salah kerana ia datang dari Arwah Haji Hamid juga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...