Tuesday, February 17, 2015

SILAT & SOLAT

Rumah Sewa Aki
Saya suka dengar Aki bercerita. kisah ni pun saya terjadi masa saya kecil lagi. jadi ingat-ingat lupa. Masa dulu di rumah sewa beralamat KT 2 ketari Bentong tu, kalau ada orang datang, kami akan diarah masuk bilik. Orang tua bercakap budak-budak tak baik dengar.
Saya masih ingat 2 orang Mat Salleh datang, tanya pasal Aki, Kebetulan Aki tak ada, jadi mereka memberitahu mereka akan datang sebelah malam nanti.
Bila saya beritahu Aki perihal 2 orang putih itu sekembalinya beliau. Berkerut muka Aki
" Benda yang dia orang hendak ye?" Aki merungut
Jadi kami berempat tunggulah dengan penuh tanda tanya.
Aki, Wan, saya, dan Ami.
Saya lebih kepada seronok sebab ada omputeh nak datang rumah.
Lebih kurang 9.00 malam mereka datang kembali.Seorang memiliki tali pinggang 7th Dan Karate. Manakala seorang lagi memiliki 4th Dan Okinawan Karate.Nama tak payah sebutlah. kerana cerita ini bukan nak memalukan sesiapa hanya khusus untuk tajuk diatas sahaja.
Mereka sungguh peramah dan berterus terang menyatakan keinginan untuk melihat keunikan silat melayu.( Is that an indirect challange?)
masa ni kami dah masuk bilik dah. dengar dengar begitu je. Aki kata boleh!
Lalu yang 4th Dan tu bangun dan terus membuka langkah sedia dalam karate. Aki berdiri macam orang berdiri sebelum mengangkat takbirratulikhram. Orang tu pun bertanya
" Aren't you going to get ready?"
" I stand ready as the way I pray" jawab Aki
" Impossible!" Jawab Mat Salleh itu.
"Look...., you stance doesn't hold any secret, you will either punch using this hand or kick using this leg" Aki menunjuk
Terkejut kedua-dua mat salleh tu.
"Ok., Let's have a go"Mat salleh itu kata tak puas hati.
Masing-masing balik ke posisi tadi.Baru nak gerak nak serang, Aki dah sepak, terlambung kebelakang berdentum dinding orang sebelah. menjerit orang sebelah. bergoyang mentol 60 watt di ruang tamu.
Kelebihan silat melayu penuh rahsia dan membaca gerak.
berdiri qiam banyak menyimpan rahsia, kiri kanan boleh pergi
Main dengan sendeng dalam rumah yang sempit lagi la naya kerana hebat sendeng atas pertarungan jarak dekatnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...