Majlis Khatam Dan Pentauliahan Pembantu Jurulatih

Majlis ini telah berjaya dilansungkan dengan jayanya. Penyatuan dan jemputan daripada Sendeng Muar, Melaka dan N. Sembilan bagi memeriahkan majlis

Tuan Haji Jamaluddin Bin Shahdan

Dalam Kenangan

Kursus Pemantapan Sendeng Haji Hamid

Kusus pemantapan sendeng ini diadakan di Kuala Dong, Raub.

Saturday, May 30, 2015

HAJI HAMZAH BIN HAJI HASSAN

Allahyarham Haji Hamzah Haji Hassan
Allahyarham Haji Hamzah
Tidak banyak yang diperkatakan tentang Allahyarham Haji Hamzah iaitu bapa kepada Allahyarham Haji Hamid,pengasas pertubuhan silat sendeng aliran Sungai Mati kita ni.
Beliau mahir dalam kuntau Teluk Mas dan permainan senjata terutamanya pedang aliran Allahyarham Tok Haji Hasan.
Beliau sering menunjukkan permainan pedang bersama-sama pasangan beliau Allahyarham Taman bin Dagang. Dalam artikel lama Sendeng Malaysia, beliau dikatakan tidak mengajar kerana menghormati Ayahanda beliau Allahyarham Haji Hasan.
Tetapi apabila ditanya oleh Aki tentang hal ini kepada Allahyarham Haji Hamid, beliau memberitahu Aki..., Sebenarnya bukan Allahyarham tak mengajar tetapi beliau seorang yang baran dan tak sabar dan ramai anak murid tak tahan dan lari.
Begitu juga Allahyarham Taman bin Dagang. Aki mengaku tengok muka beliau dengan misai melintang, tinggi dan hitam pun dah kecut. Beliau juga seorang yang garang.beliau pernah berkata:
" Tak nak aku belajar dengan Aki Taman, Takut."
Jadi hayati ungkapan ini 'bukan semua orang boleh jadi guru.'
guru sifatnya sabar dan tidak mudah putus asa.
Tetapi yang peliknya ramai guru boleh sabar dengan anak orang dengan anak sendiri tak sabar, termasuklah saya ha ha ha.
susahnya jadi guru

PERTANDINGAN SILAT SEKOLAH-SEKOLAH MALAYSIA PERINGKAT NEGERI PAHANG 2015

Kontinjen Pencak Silat Raub
Pada 22-24 Mei 2015 yang lalu, seramai 33 orang pesilat Sendeng Haji Hamid dari Gelanggang SMK Seri Raub dan SK Raub Jaya telah mewakili Daerah Raub ke Pertandingan Silat Seni Sekolah-Sekolah Malaysia Peringkat Negeri Pahang. Pertandingan berlangsung di SMK Jengka Pusat 2. Secara keseluruhannya pesilat telah melakukah persembahan yang memuaskan dengan semangat kesukanan yang tinggi. Pada tahun ini Daerah Raub sekali lagi mendapat tempat ke-3 keseluruhan. Beberapa orang pesilat kita berjaya mewakili Negeri Pahang ke peringkat Kebangsaan. Di sini saya sertakan keputusan pertandingan yang lalu.

BIL                           KATEGORI                                                                                TEMPAT

1.   Kategori Seni Tari Silat Putera (Sekolah Menengah)                                                6
2.   Kategori Seni Tari Silat Putera (Sekolah Rendah)                                                    3
3.   Kategori Seni Tari Silat Puteri (Sekolah Menengah)                                                 6
4.   Kategori Seni Tari Silat Puteri (Sekoah rendah)                                                       5
5.   Kategori Seni Tempur Puteri (Sekolah Menengah)                                                   4
6.   Kategori Seni Tempur Putera (Sekoah Rendah)                                                       8
7.   Kategori Seni Tempur Putera (Sekolah Menengah)                                                  5
8  . Kategori Seni Tempur Puteri (Sekolah Rendah)                                                        5
9.   Kategori Seni Jurus Silat Putera (Sekolah Menengah)                                              2
10. Kategori Seni Jurus Silat Putera (Sekolah Rendah)                                                  6
11. Kategori Seni Jurus Silat Puteri (Sekolah Menengah)                                               3
12. Kategori Seni Jurus Silat Puteri (Sekolah Rendah)                                                    2
13. Kategori Seni Silat Asli (Sekolah Menengah)                                                             1
14. Kategori Muzik Silat Tempatan                                                                                   3

Tahniah kepada semua yang terlibat terutamanya kepada para peserta atas persembahan yang memuaskan. Kepada yang belum berjaya cuba lagi tahun hadapan~!

Friday, May 29, 2015

PERIT SEORANG GURU

Gambar Hiasan

Peritnya jadi seorang guru.
Pagi ni ada insiden di kantin sekolah, bermula dengan teguran seorang ustazah keatas seorang pelajar lelaki pasal rambutnya yang sylo ala K Pop. Pelajar yang bemasalah pun menjawab ustazah tersebut dengan jawapan yang kurang sopan serta menunjukkan rasa tak puas hati.
Kebetulan saya baru keluar dari kantin untuk mengambil soalan periksa bersama dengan seorang lagi rakan guru. Ustazah itu terus mengadu kepada saya. Sementara pelajar itu terus menyangkal kesalahannya sambil berhujah dengan cara tak sewajarnya bagi seorang pelajar bila bercakap dengan gurunya.
Jawapan pelajar itu telah menaikan kemarahan kawan saya yang satu ni.
" Engkau menjawab macam ni, ni kenapa? Engkau ingat engkau ni siapa? Kawan saya meninggikan suara.
Pelajar itu pun juga menaikan suara, sambil matanya merah dan berair. kawan saya pun pergi rapat ke pelajar tersebut,
"Engkau ingat engkau tu siapa"
beliau terus memberi tepukan yang agak kuat ke kedua-dua pipi pelajar tersebut. Nak kata apa yek? macam penampar sandwich kot, tapi tak hayun pun.
Pelajar itu pun terus bertindak berjalan dan berkata antaranya
" C****K* dan B*** "
" Engkau mari sini" tengking kawan saya tadi. tetapi tidak diendahkan. Saya yang dari tadi mendiamkan diri segera memegang pelajar itu supaya berhenti.
Tangan dia pulak naik. Hayun tangan itu dapat saya elak dan tangkap. Pakai buang luar dapat saya jatuhkan budak itu tapi tangannya saya tidak lepas supaya tak cedera dagu. bila dah jatuh kebawah saya kunci. terkulat-kulat budak tu tak boleh bergerak.
" Mengucap, bawak bertenang" saya kata berulang kali.
Lepaskan saya kata budak itu.
" cikgu tak marah awak, kalau cikgu nak pukul awak dari tadi cikgu boleh buat, mengucap bawak bertenang. lembutkan tangan awak, selagi tangan keras saya tak lepaskan" saya kata berulang ulang kali.
Akhirnya pelajar itu melepaskan gengaman penumbuk dia dan saya pun melepaskan kuncian saya. beliau pun dan bertenang saya pun suruh dia duduk dan beliau pun dinasihatkan oleh guru kauseling yang kebetulan melihat kejadian itu dari awal
Kawan saya tu pun saya suruh bertenang juga.....panjang lagi kisah kat situ. tapi saya biarkan sahaja berdiam diri sementara kawan saya yang marah tadi bersyarah kat pelajar tu. Alhamdullilah pelajar sudah boleh menerima kesalahan beliau. Saya diamkan diri aje dan kepada cikgu yang lalu lalang saya kata tak payah banyak masuk campur.
Lepas itu saya bawa dia ke bilik disiplin dan meminta beliau menulis pengakuan. sementara itu saya terangkan apa yang sudah dia ucapkan dan buat.
Menangis pelajar itu, katanya dia tak sedar dia berkata demikian.
Saya menceritakan betapa besarnya kesalahan dia. kerana termasuk dengan jumlah hari dia ponteng sekolah, tidak ada masalah untuk buang sekolah. Tidak sekali pun dalam bilik disiplin itu saya meninggikan suara atau memarahinya.
Setelah selesai lapuran tersebut. saya bertanya kepada pelajar tersebut:
" Cikgu ada marah awak ke? ada pukul awak?
" Takde" jawab pelajar tersebut
Saya pun melepaskan pelajar untuk masa rehat. Pengakuan pelajar itu saya serahkan kepada bilik kaunseling.
Entah macam mana ada pulak tengahhari itu orang bertanya samada ye ke saya pukul budak sampai pengsan.
Saya cakap
"tanya orang kantin ada tak saya pukul budak "
. dia orang cakap" mana ada, cikgu sidek tak pukul pun."
Inilah bahaya CNN yang tak bertauliah ni. Kalau dengar dek orang kampung lain pulak jadinya
ps
bisul dirumah biasanya akan pecah disekolah

Monday, May 18, 2015

SILAT SEBAGAI WADAH PEMBINAAN ANAK MUDA SERBA LENGKAP

Gelanggang Sendeng Haji Hamid SMK Seri Raub
Merentas zaman, silat sudah terbukti merupakan suatu disiplin ilmu yang cukup unggul. Semenjak zaman dahulu, silat memainkan peranan yang cukup penting. Di era Kesultanan Melayu Melaka, silat berperanan sebagai ilmu pertahanan dan tonggak kekuatan sesebuah negara. Oleh kerana itulah para pembesar ketika itu dipilih dari kalangan individu yang memiliki ilmu kependekaran yang tinggi. Demikian juga perihalnya ketika zaman penjajahan British, Jepun dan Komunis, silat telah memainkan peranan yang cukup besar dalam memastikan survival orang Melayu ketika itu. 

Sungguh, silat adalah anugerah Allah yang cukup besar buat bangsa Melayu. Suatu keturunan manusia yang kecil dari segi fizikalnya tapi dikurniakan ilmu yang hebat bagi mengimbangi kekurangan fizikal itu.

Dewasa ini silat mempunyai peranan yang baru. Silat adalah wadah pembangunan anak muda yang serba lengkap. Pengajaran dan pembelajarannya merangkumi aspek ketahanan fizikal, mental dan spiritual. Anak muda khususnya diasuh agar menjadi manusia yang berdisiplin, menghormati orang tua, menghormati guru dan menghormati sesama ahli persilatan. Selain itu mereka juga dididik menjadi manusia yang berani dan tidak takut akan sebarang cabaran. Kekuatan inilah yang menjadikan mereka manusia yang cekal dan tabah dalam menjalani kehidupan.

Selain itu pesilat juga diterapkan dengan ilmu agama sebagai bekalan kerohanian. Sejarah membuktikan para pesilat dan pendekar Melayu yang hebat lazimnya terdiri dari individu yang mempunyai ilmu agama yang tinggi. Perhatikan sahaja Mat Kilau, Dato' Bahaman, Tok Janggut, Panglima Salleh, Haji Hamid Hamzah, semuanya adalah individu yang berpegang teguh kepada ajaran Allah S.W.T dan Rasul-Nya.


Cikgu Nasir menyampaikan kuliah Maghrib kepada para pesilat selepas selesai mengimamkan solat

Justeru dapatlah disimpulkan bahawa silat bukanlah suatu ilmu yang tidak efisien lagi di zaman ini. Namun begitu, seperti kata pepatah, hanya jauharilah yang mengenal manikam. Aktif bersilat bukan bermakna mengabaikan pelajaran, kerjaya dan agama..~


Semoga para pesilat Sendeng Haji Hamid semuanya menjadi orang yang berjaya di dunia dan di akhirat...~

Sunday, May 10, 2015

SEJARAH LANGKAH 13

Pagi sahabat gelanggang menunjukkan rakaman video sahabat kita dalam fb beliau membuat langkah 13. Tahniah! sebab menaikkan minat pesilat sendeng untuk belajar lagi. Langkah 13 adalah ilmu asas gaduh dan merupakan gabungan kuntau dan sendeng.
Untuk kepastian saya pun bertanya pada Aki selepas sesi gelanggang tamat pada pukul 1.00 tengahari.( begitulah rutin mingguan kami). Saya tahu Arwah Haji Hamid turunkan langkah ni pada Aki dulu.
" Abah, Arwah Haji Ismail ambil langkah 13 ni dengan Abah ke dulu?"
" A, Ah, lepas tu semua turun ke Johor, kat sini le asalnya" jawab Aki acuh tak acuh. beliau diam seketika...lepas tu beliau menambah.. naik pulak suara dia.
" Yang sakit hati pulak bila kita menunjuk langkah ni lepas Arwah Uda meninggal.., ada pulak memperli: Kalau Pahang ada langkah 13, Johor ada langkah 33. Haji Hamid menunjuk langkah ni masa kat sekolah SMRJK Ketari( skrg SMK Ketari) masa tahun 70 tau. Belajar dalam gelap. Aki bercerita. Kata Uda
" Kalau nak bergaduh,tak payah nak berlasak pecah, Din, Ha pakai ni".
Maka turunlah langkah 13 pada suatu malam yang gelita pada tahun 70an. Saya secara umumnya bersetuju dalam banyak komen dalam fb beliau.
1. Tak ramai tahu gerak ini
2. Bukan sesuatu yang wajib di pelajari dalam sendeng.
3.langkah beliau ada sedikit kelainan
Kami kat Pahang memang sentiasa berlatih langkah ini kat sini.
Akhir kata
Selamat belajar ilmu baru dan jangan berseteru

Monday, May 4, 2015

HAJI HAMID NAIK ANGIN

Bila Haji Hamid Naik Angin

Kisah ini diceritakan Aki kepada saya dan berkata saksi kepada kejadian ialah Tuan Haji Rosmaini. Mungkin Tuan Haji boleh bercerita lebih lanjut tentang perkara ini.

Satu ketika dahulu, satu persatuan silat berhasrat untuk membuka gelanggang di kawasan Sungai Mati. Setelah mengenal pasti kawasan gelanggang, mereka pun bergotong royonglah membersihkan kawasan tersebut serta mendindingkan kawasan gelanggang tersebut dengan guni-guni gula yang dijahit panjang bagi menhalang penglihatan orang luar.

Pada malam perasmian, satu upacara besar-besaran telah diadakan dan ini menarik minat ramai orang yang lalu lalang terutamanya kumpulan-kumpulan pemandu teksi. Namun mereka berasa agak kecewa kerana tidak dapat melihat majlis itu dari luar kerana terhijab oleh dinding guni gula tersebut.
Oleh kerana tidak puas hati mereka bertindak memanjat dinding tersebut kerana hendak juga melihat upacara yang sedang berlansung di dalam. Perbuatan mereka ini menyebabkan sebahagian daripada dinding tersebut koyak dan ada yang hendak runtuh.

Ini menaikan kemarahan guru silat tersebut.
" Apa panjat-panjat, tengok-tengok. Kalau nak belajar mari masuk, kalau nak mengintai ilmu orang suruh tok guru kau datang kesini" tengking tok guru itu tadi.
Geng-geng teksi pun naik berang
" Jom kita beduk jer dia orang nak? kata salah seorang dari mereka
" Ae, jangann.., dia nak tok guru kita panggil tok guru" celah seorang yang lain.

Mereka pun beramai-ramai terus berjumpa Arwah Haji Hamid serta menyampaikan cabaran guru itu tadi. Pastinya setelah ditokok tambah dan sebab apa guru itu mencabar ditolak ketepi.
Arwah mendiamkan diri, menghisap paip sambil mendengar mereka bercerita. Tetapi muka beliau merah padam menahan marah. Setelah sekian lama dan yang beria-ria berceloteh pun diam menunggu jawapan maka Haji Hamid pun menarik nafas yang panjang lalu berkata:
" Suruh dia orang datang selepas Jumaat."

Pada hari jumaat yang berikutnya, Haji Hamid pun berkayuh menuju ke Masjid Bukit Kangkar dari rumah maknya. Rumah Haji Hasan. Beliau menjadi Khatib untuk membaca khutbah pada hari itu. Sebelum membaca khutbah beliau telah memerhati untuk melihat muka jemaah yang tidak dikenalinya. Terpandang beliau empat susuk tubuh yang tidak dikenalinya. Menganggukkan kepala serta menarik nafas dengan panjang, beliau terus memulakan khutbah hari itu. Solat jumaat berlansung tanpa berlaku apa-apa.

Setelah selesai solat Jumaat, Haji Hamid pun berkayuh kembali ke rumah emak beliau. Memang tepat ke empat-empat orang itu tadi telah mengekori beliau dengan menaiki sebuah kereta.
Sesampainya di rumah Haji Rosmaini pun sudah berada disitu. Haji Hamid terus menjemput semuanya naik keatas. Setelah duduk bersila mengadap satu sama lain, Haji Hamid pun bertanya:
" Saya dengar,awak mencabar saya, Ya?"
Baru sahaja salah seorang mereka hendak menjawab, sepantas kilat Haji Hamid bingkas dan menampar tiga dari mereka. Tak sempat mereka tepis, tak sempat mereka elak. Punya pantasnya tangan Haji Hamid. Yang ke empat hendak di buangnya ke tanah dari atas rumah. Tetapi Haji Rosmaina yang berada disitu terus memeluk Haji Hamid dari belakang sambil berkata berkali-kali.
" Mengucap Uda, Bawak mengucap."
Terus Haji Hamid melepaskan orang yang ke empat itu. Menurut Aki, Haji Rosmaini berkata, keadaan diatas rumah bergenang darah. Mengalahkan darah seekor kambing. Ketiga-tiga orang yang ditampar itu terbaring bergelempangan mengerang sambil meminta air penawar.

Haji Hamid pun mengambil segelas air masak dan membaca jampi penawar dan mengacau air didalam gelas itu menggunakan jari beliau. Kemudian mengunjukkan gelas itu kepada mereka:
" Nah, minum ni" Kata beliau. Setelah beberapa ketika barulah ketiga-tiga orang itu mampu bangun dan boleh bercakap. Apabila mereka duduk semula,Haji Hamid dengan nada perlahan berkata:
" Saya tak marah awak nak buka gelanggangg kat sini. Nak buka,bukalah. Tapi yang saya marah sangat tu sebab awak mencabar saya."
sekian.

Harap-harap jadilah panduan jangan ada diantara kita celupar mulut. dan kalau boleh,tiada lagi peristiwa sebegini berlaku. Berani buat berani tanggung.

Pernah terjadi disini ada guru silat berkata, beliau ada buah pemutus sendeng. Bila Aki dapat tahu dan mencari beliau, keciput lari dan pandai pula mintak maaf.

Ada satu hamba Allah ni pulak berkata sudah bertarung dengan Aki dan menang. Di dengar dek Anak buah Aki seorang ni dengan tak puas hati berkata
" Ana tak percaya, baik mintak maaf dengan Cikgu Jamal atau berani hadap ana"
pastu tukar statement oh silap katanya seri.

Tapi tak berani nak mengadap anak murid kepada anak murid.
sebagai pedoman bila kita bersilat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...