Monday, December 19, 2016

KISAH AKI DI KELANTAN

Pekan Tanah Merah Kelantan suatu masa dahulu


Cerita Aki mengajar di Kelantan.
Lepas Insiden menyepak orang di Alor Gajah ( yelah darah muda ) Aki telah ditukarkan ke SMK Tanah Merah di Kelantan. Naik kereta api Aki ke sana. Sampai di sana dah dekat Isya'. Maka tercari-cari Aki gerangan mana nak bermalam pada malam itu.
Maka adalah seorang yang baik hati menunjukkan rumah ketua kampung disitu dan alhamdulilah ketua kampung itu sudilah menerima Aki untuk bermalam disitu untuk semalaman.
Maka keesokannya Aki melapurkan diri di sekolah tersebut dan ditempatkan di kuarters guru-guru bujang di situ. Bermulalah kehidupan Aki sebagai guru dinegeri Pantai Timur.
Di situ Aki menghabiskan masa petangnya bermain takraw dan malamnya berlatih silat diatas rumah. Perbuatan Aki itu menjadi buah mulut cikgu - cikgu disitu. Maka ditanya oleh salah seorang daripada mereka satu soalan.
" Silat mu ni kalu adu denge tomoi boleh gi dok? "
" belum cuba, belum tahu" jawab Aki ringkas
2,3 malam berikutnya selepas maghrib, Aki menerima kunjungan dari sepasang suami isteri yang Aki kenal membawa anak saudara mereka bernama Mat *****. Setelah memperkenal anak saudara mereka, mereka dengan sopan menyatakan hajat mereka untuk melihat silat melayu bermain dengan tomoi.
" Boleh cuba kalau sekadar nak main" jawab Aki dengan sopan. Ye tak ye nak lari kemana? duduk rumah sendiri.
Maka bangunlah kedua-duanya nak berboxing di atas rumah. Maka bila bersedia. Si Mat ni pun menyepak tinggi menghala ke kepala Aki. Dalam kata mulut Aki, dia 'leng' elak sikit. Mat menyepak lagi, sekali lagi Aki elak. Bila kali ke 3 si Mat nak menyepak, Aki dah bersedia. Pantas aki masuk dan menyelak kaki si Mat dan di bantingnya ke lantai. Bedebam!! ( yelah rumah bertiang lantai kayu)
Terkejut si Mat. cepat dia bingkas bangun,
'" kita cuba lagi" kata si Mat.
Pusingan Kedua perkara yang sama berlaku! Muka Mat dah merah. Permainan jadi jadi kasar dah. Masuk round ke 3 bila sudah dapat membaca riak si Mat ni nak menendang, Aki masuk dulu dan menumbuk keras dada si Mat. Mat yang tergantung kakinya sebelah kaki jatuh macam nangka busuk. Aki segera meletakkan lutut sebelahnya atas dada mat. tangan kirinya menggenggam penumbuk sambil berkata:
" Bangun perlahan-lahan, Mat "
Bangunlah Mat dengan perlahan sambil berkata:
" Kaloh kito pada silat hok ni. :
Maka bersalam-salamanlah mereka berdua dan mereka berempat menghabiskan malam itu meminum kopi, makan biskut kering dan berbual-bual.
Dalam pada tu Aki pun berjumpa Wan ( hihihi) yang menjadi guru sandaran di sekolah tersebut, lalu jatuh cinta. Aki telah berjumpa dengan Ayah Wan ( Tok Ayoh ) dengan tujuan untuk menyunting. (itu cerita lain lagi best).
Dalam sibuk-sibuk nak membawa keluarga dari Melaka ke kelantan. Terkejut Aki mendapat tahu beliau akan ditukarkan ke Bentong Pahang. Kehairanan kerana beliau baru setahun lebih ditukarkan kesitu, pergi naik ke pejabat bertanyakan hal.
Dari situ Aki mendapat tahu hal yang sebenarnya. rupa-rupanya, cikgu lain yang kena tukar, Anak orang berpengaruhlah kat situ. Tetapi lahabau ni telah menggunakan pengaruh ayah dia untuk menggantikan nama dia dengan Aki.
Keberangan Aki balik ke kuarters lalu bertanya ke si cikgu ni kenapa tukarkan nama dia dengan nama Aki? Si cikgu ni pulak hanya ketawa sahaja semacam mengejek. Berang, Aki terus menampar cikgu tu. Tersentak kebelakang kena penampar itu cikgu terhalang dengan kayu beranda, hampir-hampir nak jatuh ke tanah kepala dahulu. Mujurlah Aki dapat menangkap kaki cikgu itu.
Seminggu kemudian dalam perjalan balik ke kuarters, Aki telah dihalang oleh 6 orang pemuda. Salah seorang dari mereka si Mat ni.Mat pun menasihati.
"Gi lah cikgu tukar. Alik belah sini kito doh nasihat ore jange campur. Kito tahu siapo hok saloh. Tapi Kito tok berani jamin hok ore alik belah sano( siam) jenih maghi pakai bedil.
( rupa-rupa sicelaka dan ayahnya ni dah upah orang nak pukul dan tembak Aki ).
Maka dengan berat hati Aki pun berangkat ke Bentong duduk rumah sewa yang baru siap ( simen lantai dapur pun tak betul kering lagi). Alamat rumahnya ialah KT 2 ketari. Seminggu selepas itu Arwah tok Yam pun sampai bersama-sama2 dengan Atok Adan untuk ke Kelantan meminang Wan. sekian.
lepas ni saya cerita kopral Hanim RGK belajar silat dengan Aki- kelas pertama sendeng di Pahang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...