Sunday, September 1, 2013

Haji Jamaludin bin Shahdan

Haji Jamaluddin bin Shahdan


Haji Jamaludin bin Shahdan merupakan seorang guru Sendeng yang tulen. Beliau juga dikenali dengan panggilan Cikgu Din, Cikgu Jamal, dan Aki Jamal. Beliau dilahirkan pada tanggal 29 Julai 1943.

Pendidikan


Haji Jamaluddin dan Haji Abdul Hamid Hamzah

Haji Jamaludin Shahdan mula mengenali dan mempelajari ilmu silat dari datuknya, Dol Ghani. Dol Ghani adalah rakan seguru dengan Haji Hassan Pendekar, iaitu anak murid kepada Haji Abdullah (Dollah Polong). Dol Ghani mengajarkan kepada Haji Jamaludin ilmu Kuntau Telok Mas selama tiga tahun lamanya. 

Selepas itu, datuknya menyuruh beliau berguru dengan Haji Abdul Hamid Hamzah bagi mempelajari dan melengkapkan ilmu Sendeng. Haji Jamaludin banyak belajar secara rahsia dengan Haji Hamid di dalam rumah. Kasih pada gurunya itu tiada berbelah bagi.

Selepas itu datuknya menyuruh beliau berguru dengan Haji Abdul Hamid Hamzah bagi mempelajari dan melengkapkan ilmu Sendeng. Haji Jamaludin banyak belajar secara rahsia dengan Haji Hamid di dalam rumah. Kasih pada gurunya itu tiada berbelah bagi

Selain itu, Haji Jamaludin juga pernah belajar dan merasa air tangan Hajji Hassan Pendekar. Walaupun ketika itu usia Haji Hassan telah agak lanjut, namun Ketangkasannya seolah tidak dimamah usia. Beliau masih tangkas dan handal.

Haji Jamaludin Shahdan bukanlah sekadar guru silat, beliau mendapat pendidikan di High School Muar ( kini Sekolah Tinggi Muar). Di sana, beliau ditempat sekelas dengan Haji Rahman bin Haji Hamzah iaitu adik kepada Haji Abdul Hamid Hamzah. Mereka pernah berlatih besama.

Setelah menamatkan pelajaran di High School Muar, Haji Jamaludin ditawarkan melanjutkan pelajarannya di Malayan Teachers College Wolverhampton, England. Ketika itu usia beliau baru saja mencecah 18 tahun. Sekembalinya beliau ke tanah air tercinta, beliau telah ditugaskan untuk mengajar di Sekolah Menengah Alor Gajah, Melaka selama 2 tahun. Kemudian beliau ditukarkan ke Sekolah Menengah Tanah Merah, Kelantan pada 1965. Seterusnya pada tahun 1966, beliau ditugaskan pula untuk mengajar di Pahang di mana beliau menetap hingga ke akhir hayatnya.

Guru Silat





Haji Jamaluddin dan anak muridnya


Haji Jamaludin adalah orang yang bertanggungjawab membawa Sendeng ke Negeri Pahang. Beliau pernah mengajar Silat Sendeng di Raub, Kuantan, Pulau Tioman, Bentong, Rimpin, Jengka, dan Kuala Lipis dan beberapa daerah lagi di negeri Pahang. Semasa di Bentong, beliau pernah mengajar Silat Sendeng kepada Kumpulan Pertama Unit Risik Rejimen Gerak Khas Komando. Haji Jamaludin Shahdan pernah dipilih untuk memegang jawatan Presiden bagi Pertubuhan Seni Silat Sendeng Malaysia pada tahun 1991.




Ketika mengajar di Raub

Pada usianya yang sudah pun menjangkau 70-an, Haji Jamaludin masih lagi aktif mengajar ilmu Sendeng di gelanggang depan rumahnya di Bentong, Pahang. Biarpun di lanjut usianya, beliau tetap teguh mengajarkan Sendeng yang tulen dan asli, sama seperti ilmu yang diajarkan oleh Haji Hamid Hamzah kepadanya. Ia diwariskan kepada generasi baru tanpa diubah-ubah. Beliau menggerakkan Sendeng di bawah nama Persatuan Seni Silat Sendeng Haji Hamid Negeri Pahang.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...