Friday, May 29, 2015

PERIT SEORANG GURU

Gambar Hiasan

Peritnya jadi seorang guru.
Pagi ni ada insiden di kantin sekolah, bermula dengan teguran seorang ustazah keatas seorang pelajar lelaki pasal rambutnya yang sylo ala K Pop. Pelajar yang bemasalah pun menjawab ustazah tersebut dengan jawapan yang kurang sopan serta menunjukkan rasa tak puas hati.
Kebetulan saya baru keluar dari kantin untuk mengambil soalan periksa bersama dengan seorang lagi rakan guru. Ustazah itu terus mengadu kepada saya. Sementara pelajar itu terus menyangkal kesalahannya sambil berhujah dengan cara tak sewajarnya bagi seorang pelajar bila bercakap dengan gurunya.
Jawapan pelajar itu telah menaikan kemarahan kawan saya yang satu ni.
" Engkau menjawab macam ni, ni kenapa? Engkau ingat engkau ni siapa? Kawan saya meninggikan suara.
Pelajar itu pun juga menaikan suara, sambil matanya merah dan berair. kawan saya pun pergi rapat ke pelajar tersebut,
"Engkau ingat engkau tu siapa"
beliau terus memberi tepukan yang agak kuat ke kedua-dua pipi pelajar tersebut. Nak kata apa yek? macam penampar sandwich kot, tapi tak hayun pun.
Pelajar itu pun terus bertindak berjalan dan berkata antaranya
" C****K* dan B*** "
" Engkau mari sini" tengking kawan saya tadi. tetapi tidak diendahkan. Saya yang dari tadi mendiamkan diri segera memegang pelajar itu supaya berhenti.
Tangan dia pulak naik. Hayun tangan itu dapat saya elak dan tangkap. Pakai buang luar dapat saya jatuhkan budak itu tapi tangannya saya tidak lepas supaya tak cedera dagu. bila dah jatuh kebawah saya kunci. terkulat-kulat budak tu tak boleh bergerak.
" Mengucap, bawak bertenang" saya kata berulang kali.
Lepaskan saya kata budak itu.
" cikgu tak marah awak, kalau cikgu nak pukul awak dari tadi cikgu boleh buat, mengucap bawak bertenang. lembutkan tangan awak, selagi tangan keras saya tak lepaskan" saya kata berulang ulang kali.
Akhirnya pelajar itu melepaskan gengaman penumbuk dia dan saya pun melepaskan kuncian saya. beliau pun dan bertenang saya pun suruh dia duduk dan beliau pun dinasihatkan oleh guru kauseling yang kebetulan melihat kejadian itu dari awal
Kawan saya tu pun saya suruh bertenang juga.....panjang lagi kisah kat situ. tapi saya biarkan sahaja berdiam diri sementara kawan saya yang marah tadi bersyarah kat pelajar tu. Alhamdullilah pelajar sudah boleh menerima kesalahan beliau. Saya diamkan diri aje dan kepada cikgu yang lalu lalang saya kata tak payah banyak masuk campur.
Lepas itu saya bawa dia ke bilik disiplin dan meminta beliau menulis pengakuan. sementara itu saya terangkan apa yang sudah dia ucapkan dan buat.
Menangis pelajar itu, katanya dia tak sedar dia berkata demikian.
Saya menceritakan betapa besarnya kesalahan dia. kerana termasuk dengan jumlah hari dia ponteng sekolah, tidak ada masalah untuk buang sekolah. Tidak sekali pun dalam bilik disiplin itu saya meninggikan suara atau memarahinya.
Setelah selesai lapuran tersebut. saya bertanya kepada pelajar tersebut:
" Cikgu ada marah awak ke? ada pukul awak?
" Takde" jawab pelajar tersebut
Saya pun melepaskan pelajar untuk masa rehat. Pengakuan pelajar itu saya serahkan kepada bilik kaunseling.
Entah macam mana ada pulak tengahhari itu orang bertanya samada ye ke saya pukul budak sampai pengsan.
Saya cakap
"tanya orang kantin ada tak saya pukul budak "
. dia orang cakap" mana ada, cikgu sidek tak pukul pun."
Inilah bahaya CNN yang tak bertauliah ni. Kalau dengar dek orang kampung lain pulak jadinya
ps
bisul dirumah biasanya akan pecah disekolah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...