Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Dan Batin

Daripada kami warga Seni Silat Sendeng Haji Hamid Pahang

Majlis Khatam Dan Pentauliahan Pembantu Jurulatih

Majlis ini telah berjaya dilansungkan dengan jayanya. Penyatuan dan jemputan daripada Sendeng Muar, Melaka dan N. Sembilan bagi memeriahkan majlis

Majlis Berbuka Puasa Ramadhan 1434H

Majlis berbuka puasa dan tahlil ini diadakan di Rumah Aki, di bentong.

Kursus Pemantapan Sendeng Haji Hamid

Kusus pemantapan sendeng ini diadakan di Kuala Dong, Raub.

Wednesday, August 10, 2016

PERGINYA SEORANG GURU

Bingkis Buat Guru

Khamis, 14 Julai 2016 bersamaan 9 Syawal 1437 Hijrah. Hari ini adalah hari yang paling mendukacitakan dalam sejarah penubuhan Persatuan Seni Silat Sendeng Haji Hamid Negeri Pahang. Kami telah kehilangan sebutir permata yang sangat berharga buat kami, iaitu guru dan ayahanda yang kami kasihi, Tuan Haji Jamaluddin bin Shahdan. Beliau yang sememangnya menghidap penyakit tekanan darah tinggi telah diserang strok sehari sebelum pemergiannya dan telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada jam 12 tengah hari di Hospital Temerloh. Pemergian beliau bagi meninggalkan satu lubang besar dalam hati kami. Tokoh yang tidak boleh dicari ganti.

Jasa Allahyarham terlalu banyak buat kami. Tidak sekadar dalam dunia persilatan sahaja bahkan turut merangkumi pelbagai aspek kehidupan. Perjalanan hidup beliau yang penuh dengan pengalaman menjadikan kata-kata yang keluar dari mulut beliau begitu berharga. Bekalan yang sangat berguna dalam menempuh hari mendatang. Sungguh Allah S.W.T sahajalah yang dapat membalas jasa beliau.

Semoga Allah S.W.T mengampunkan segala dosa-dosa Allahyarham dan menempatkannya di kalangan orang-orang yang beriman. Bagi pihak Tuan Haji Jamaluddin, saya meminta semua yang mengenali beliau dapat memaafkan segala kesalahannya andai ada silap dan salah beliau terhadap tuan-tuan semasa hayatnya.. Al-Fatihah..~

Cerita sebagai Pedoman


Pada zaman dahulu,Di satu kampung di pedaman negeri China, terdapat seorang lelaki yang mengusahan perusahan membuat payung dari buluh dan kertas minyak secara kecil-kecilan ( Payung ni juga popular zaman dulu kat sini.)
Pada suatu hari beliau didatangi seorang budak miskin , yatim piatu yang berpakaian compang camping dalam keadaan comot menangis meminta kerja dari beliau. Kesihan melihat budak itu, lelaki itu bersetuju memberikan dia kerja disamping menyediakan tempat tinggal serta makan minum.
Maka bekerjalah budak itu dengan penuh tekun dan sabar membantu lelaki itu bertahun-tahun lamanya. Berkat kecekalan budak itu, perniagaan payung lelaki itu bertambah maju dan berkembang. kedai itu mampu menggaji beberapa orang lain lagi sebagai pekerja Budak itu pula sudah menguasai keseluruhan aspek pembuatan payung dikedai tersebut itu.
Kini orang itu sudah pun tua dan perniagaan itu sudah dikendalikan oleh budak lelaki itu yang sekarang ini berusia awal 20an. Lelaki tua itu hanya duduk di rumah dan mengira keuntungan hasil jualan payung
Lama kelamaan remaja itu tidak berpuas hati kerana pada pandangannya segala titik peluh hasil kerjanya telah dikaut oleh lelaki itu tadi.
Pada suatu pagi, remaja itu berkata kepada lelaki tua itu yang beliau ingin berhenti kerja dan memulakan penghidupan yang baru ditempat lain.
Remaja itu membuka kedai payung disuatu bandar yang berhampiran kedai lama itu tadi. Beliau pun membuat payung sebagai mana yang beliau pelajarinya dahulu. Apabila siap semua payung-payung itu maka beliau membuka sekaki payung untuk melihat keindahan payung tersebut.
PRAK!!!
Pecah buluh payung tersebut! kehairanan remaja itu membuka payung-payung yang lain.
PRAK! PRAK! PRAK!
Kesemua payung yang beliau buat tu pecah dan terbelah!
Remaja dahulunya berbangga dengan kemahiran yang beliau miliki kini berasa sedih dan kerdil kerana kemahiran yang dimilikinya itu tidak dapat menghasilkan walaupun sekaki payung pun secara bersendirian.beliau sendiri tidak tahu mana silapnya hingga kesemua payung-payung itu menjadi begitu.
Dengan menebal muka beliau kembali ke rumah orang tua itu sambil membawa beberapa hadiah untuk memohon maaf sambil ingin merayu untuk kembali bekerja ditempat yang lama.
Apabila pintu rumah diketuk. Yang membukanya hanya anak gadis orang tua itu.
" Ayah mana? Tanya pemuda itu.
" Ayah tak ada, dia pergi rebus buluh" Kata anak gadis itu.
Segera pemuda itu menyerahkan hadiah-hadiah itu dan berlari pulang ke kedainya. Ooo buluh kena rebus dahulu baru boleh buat payung!!!
Pengajarannya
*Walaupun kita tahu banyak, tapi kunci setiap ilmu itu dipegang oleh guru.
**Kita rasa tahu banyak tetapi ada banyak lagi sebenarnya yang kita tak tahu.
*** hormatilah guru-guru lama kerana ada banyak yang mereka tidak ajar lagi.
sekian wassalam

MUHASABAH DIRI

Jawapan kepada soalan lazim, mengapa 10 jadi 9 jadi 8.
Ungkapan popular dalam persilatan melayu.., Guru tidak akan mengajar semua yang dia tahu kepada muridnya.kerana takut murid akan melawan guru. Sekiranya itu berlaku sekurang-kurang guru tersebut ada 'ibu' buah kepad semua buah yang diajarnya ke murid tersebut.
Malanglah begitu kalau ianya benar-benar berlaku. 1. Dilabelkan guru sebagai kedekut ilmu 2. Murid berkemungkinan akan lawan guru bila dah hebat. Apa punya peradaban melayu entah. Kalau ada pun kes-kes terpencil aje, apatah lagi kalau nak lawan balik guru. memang tak ada.
Tapi kalau kita belajar di sekolah, kita akan tahu semua guru akan mengajar perkara yang asas sahaja. Untuk memantapkan diri kena berlatih dan berlatih tanpa jemu. Tapi kita yang dah rasa jemu ni label pulak guru kita ni kedekut. Di situ kita lihat hati kita ni tak bersih dan ikhlas dalam belajar ilmu ini. Kita yang belajar ni perlu tahu letak tempat dimana kita duduk ni:
" Kita tunggu guru bagi bukan kita minta guru bagi "
Kenapa silat ni makan masa bertahun untuk mahir bukan berbulan apatah lagi berminggu. Setiap gerak yang kita belajar kita 'asamkan' sampai masak. baru ketahap lain. Tetapi yang penting seseorang guru itu akan melihat ketulusan dan keikhlasan hati kita. Guru membaca riak dan niat hati kita. Bagi yang ada riak payahlah nak dapat yang baru, Bagi yang ikhlas dan jujur mudahlah dapatnya. Itu bukan namanya pilih kasih atau kedekut tetapi sebenarnya seseorang guru itu mesti yakin dahulu ilmu yang disampaikan, diturunkan kepada guru yang amanah.
Musabah diri kita sikit. kita murid ni adab bergelanggang tak ada.
1. Selagi guru tak sampai, bukan nya nak berlatih atau warm up.
2. Bila berhenti berlatih 'take 5' minum air lepas tu ambik handfon.
3. Masa latihan hanfon berbunyi terus berlari ketepi ambik, jawab. kurang ajar!!! guru ada mengajar kat depan tu..
4. Kat rumah lansung tak berlatih.
5. duduk kat takuk sama tak bergerak terus rasa boring. nak benda baharu nak banyak. tapi benda yang lama tak kemas lagi pergerakannya lagi, malah tak ingat pun lagi. Apatah lagi tak faham pun makna pergerakannya pun dah nak kalih.
6. Tahu sikit tunjuk banyak, jalan lagaknya pendekar.
7. Tak konsisten. nak datang dia datang, malas tak datang.
8. Time bola memang tak pernah nampak muka dia.
9. Berani pula minta benda yang bukan-bukan.. Ini banyak kali Aki terkena. datang tak tau dari mana anak murid siapa empunya diri siapa.Baru 10 minit bercakap dah mintak kipas senandung la, tujuh hari kuntau la. dan lain-lain. Ada banyak lagi.
berlatih dan perkemaskanlah apa kamu tahu, baru mudah guru nak memberi.
Sebelum melabel guru dengan itu dan ini cermin diri kita dulu.
Banyak kali bila masa bersilat Aki melihat seseorang itu dan bercakap orang itu akan jadi begitu dan begini. Lepas 2 tahun betul yang Aki cakap.
" Riak ikan di air, sudah tahu jantan betina ".
Ada yang datang nak buka gelanggang nak mengajar.., Menggeleng kepala Aki selepas tengok dia membuka langkah...
bukan laqak guru lagi., kasar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...