Wednesday, August 10, 2016

Cerita sebagai Pedoman


Pada zaman dahulu,Di satu kampung di pedaman negeri China, terdapat seorang lelaki yang mengusahan perusahan membuat payung dari buluh dan kertas minyak secara kecil-kecilan ( Payung ni juga popular zaman dulu kat sini.)

Pada suatu hari beliau didatangi seorang budak miskin , yatim piatu yang berpakaian compang camping dalam keadaan comot menangis meminta kerja dari beliau. Kesihan melihat budak itu, lelaki itu bersetuju memberikan dia kerja disamping menyediakan tempat tinggal serta makan minum.

Maka bekerjalah budak itu dengan penuh tekun dan sabar membantu lelaki itu bertahun-tahun lamanya. Berkat kecekalan budak itu, perniagaan payung lelaki itu bertambah maju dan berkembang. kedai itu mampu menggaji beberapa orang lain lagi sebagai pekerja Budak itu pula sudah menguasai keseluruhan aspek pembuatan payung dikedai tersebut itu.

Kini orang itu sudah pun tua dan perniagaan itu sudah dikendalikan oleh budak lelaki itu yang sekarang ini berusia awal 20an. Lelaki tua itu hanya duduk di rumah dan mengira keuntungan hasil jualan payung

Lama kelamaan remaja itu tidak berpuas hati kerana pada pandangannya segala titik peluh hasil kerjanya telah dikaut oleh lelaki itu tadi.

Pada suatu pagi, remaja itu berkata kepada lelaki tua itu yang beliau ingin berhenti kerja dan memulakan penghidupan yang baru ditempat lain.

Remaja itu membuka kedai payung disuatu bandar yang berhampiran kedai lama itu tadi. Beliau pun membuat payung sebagai mana yang beliau pelajarinya dahulu. Apabila siap semua payung-payung itu maka beliau membuka sekaki payung untuk melihat keindahan payung tersebut.

PRAK!!!
Pecah buluh payung tersebut! kehairanan remaja itu membuka payung-payung yang lain.
PRAK! PRAK! PRAK!

Kesemua payung yang beliau buat tu pecah dan terbelah!

Remaja dahulunya berbangga dengan kemahiran yang beliau miliki kini berasa sedih dan kerdil kerana kemahiran yang dimilikinya itu tidak dapat menghasilkan walaupun sekaki payung pun secara bersendirian.beliau sendiri tidak tahu mana silapnya hingga kesemua payung-payung itu menjadi begitu.

Dengan menebal muka beliau kembali ke rumah orang tua itu sambil membawa beberapa hadiah untuk memohon maaf sambil ingin merayu untuk kembali bekerja ditempat yang lama.

Apabila pintu rumah diketuk. Yang membukanya hanya anak gadis orang tua itu.
" Ayah mana? Tanya pemuda itu.
" Ayah tak ada, dia pergi rebus buluh" Kata anak gadis itu.

Segera pemuda itu menyerahkan hadiah-hadiah itu dan berlari pulang ke kedainya. Ooo buluh kena rebus dahulu baru boleh buat payung!!!

Pengajarannya
*Walaupun kita tahu banyak, tapi kunci setiap ilmu itu dipegang oleh guru.
**Kita rasa tahu banyak tetapi ada banyak lagi sebenarnya yang kita tak tahu.
*** hormatilah guru-guru lama kerana ada banyak yang mereka tidak ajar lagi.

sekian wassalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...