Wednesday, August 10, 2016

MUHASABAH DIRI

Jawapan kepada soalan lazim, mengapa 10 jadi 9 jadi 8.
Ungkapan popular dalam persilatan melayu.., Guru tidak akan mengajar semua yang dia tahu kepada muridnya.kerana takut murid akan melawan guru. Sekiranya itu berlaku sekurang-kurang guru tersebut ada 'ibu' buah kepad semua buah yang diajarnya ke murid tersebut.
Malanglah begitu kalau ianya benar-benar berlaku. 1. Dilabelkan guru sebagai kedekut ilmu 2. Murid berkemungkinan akan lawan guru bila dah hebat. Apa punya peradaban melayu entah. Kalau ada pun kes-kes terpencil aje, apatah lagi kalau nak lawan balik guru. memang tak ada.
Tapi kalau kita belajar di sekolah, kita akan tahu semua guru akan mengajar perkara yang asas sahaja. Untuk memantapkan diri kena berlatih dan berlatih tanpa jemu. Tapi kita yang dah rasa jemu ni label pulak guru kita ni kedekut. Di situ kita lihat hati kita ni tak bersih dan ikhlas dalam belajar ilmu ini. Kita yang belajar ni perlu tahu letak tempat dimana kita duduk ni:
" Kita tunggu guru bagi bukan kita minta guru bagi "
Kenapa silat ni makan masa bertahun untuk mahir bukan berbulan apatah lagi berminggu. Setiap gerak yang kita belajar kita 'asamkan' sampai masak. baru ketahap lain. Tetapi yang penting seseorang guru itu akan melihat ketulusan dan keikhlasan hati kita. Guru membaca riak dan niat hati kita. Bagi yang ada riak payahlah nak dapat yang baru, Bagi yang ikhlas dan jujur mudahlah dapatnya. Itu bukan namanya pilih kasih atau kedekut tetapi sebenarnya seseorang guru itu mesti yakin dahulu ilmu yang disampaikan, diturunkan kepada guru yang amanah.
Musabah diri kita sikit. kita murid ni adab bergelanggang tak ada.
1. Selagi guru tak sampai, bukan nya nak berlatih atau warm up.
2. Bila berhenti berlatih 'take 5' minum air lepas tu ambik handfon.
3. Masa latihan hanfon berbunyi terus berlari ketepi ambik, jawab. kurang ajar!!! guru ada mengajar kat depan tu..
4. Kat rumah lansung tak berlatih.
5. duduk kat takuk sama tak bergerak terus rasa boring. nak benda baharu nak banyak. tapi benda yang lama tak kemas lagi pergerakannya lagi, malah tak ingat pun lagi. Apatah lagi tak faham pun makna pergerakannya pun dah nak kalih.
6. Tahu sikit tunjuk banyak, jalan lagaknya pendekar.
7. Tak konsisten. nak datang dia datang, malas tak datang.
8. Time bola memang tak pernah nampak muka dia.
9. Berani pula minta benda yang bukan-bukan.. Ini banyak kali Aki terkena. datang tak tau dari mana anak murid siapa empunya diri siapa.Baru 10 minit bercakap dah mintak kipas senandung la, tujuh hari kuntau la. dan lain-lain. Ada banyak lagi.
berlatih dan perkemaskanlah apa kamu tahu, baru mudah guru nak memberi.
Sebelum melabel guru dengan itu dan ini cermin diri kita dulu.
Banyak kali bila masa bersilat Aki melihat seseorang itu dan bercakap orang itu akan jadi begitu dan begini. Lepas 2 tahun betul yang Aki cakap.
" Riak ikan di air, sudah tahu jantan betina ".
Ada yang datang nak buka gelanggang nak mengajar.., Menggeleng kepala Aki selepas tengok dia membuka langkah...
bukan laqak guru lagi., kasar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...