Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Dan Batin

Daripada kami warga Seni Silat Sendeng Haji Hamid Pahang

Majlis Khatam Dan Pentauliahan Pembantu Jurulatih

Majlis ini telah berjaya dilansungkan dengan jayanya. Penyatuan dan jemputan daripada Sendeng Muar, Melaka dan N. Sembilan bagi memeriahkan majlis

Majlis Berbuka Puasa Ramadhan 1434H

Majlis berbuka puasa dan tahlil ini diadakan di Rumah Aki, di bentong.

Kursus Pemantapan Sendeng Haji Hamid

Kusus pemantapan sendeng ini diadakan di Kuala Dong, Raub.

Monday, December 19, 2016

Khatam Silat di Bangunan UMNO Bentong Tahun 1971

Foto Kenangan di Bangunan UMNO Bentong 1971


Khatam Silat di Bangunan UMNO Bentong Tahun 1971
Sempena Kemeriahan Khatam Silat baru-baru ini yang masih dirasai, Saya belanja gambo lama dalam simpanan pakcik Amin. beliau ada banyak koleksi lagi gambo lama.Partner Gelut Pakcik Rahman Satam.

KISAH AKI DI KELANTAN

Pekan Tanah Merah Kelantan suatu masa dahulu


Cerita Aki mengajar di Kelantan.
Lepas Insiden menyepak orang di Alor Gajah ( yelah darah muda ) Aki telah ditukarkan ke SMK Tanah Merah di Kelantan. Naik kereta api Aki ke sana. Sampai di sana dah dekat Isya'. Maka tercari-cari Aki gerangan mana nak bermalam pada malam itu.
Maka adalah seorang yang baik hati menunjukkan rumah ketua kampung disitu dan alhamdulilah ketua kampung itu sudilah menerima Aki untuk bermalam disitu untuk semalaman.
Maka keesokannya Aki melapurkan diri di sekolah tersebut dan ditempatkan di kuarters guru-guru bujang di situ. Bermulalah kehidupan Aki sebagai guru dinegeri Pantai Timur.
Di situ Aki menghabiskan masa petangnya bermain takraw dan malamnya berlatih silat diatas rumah. Perbuatan Aki itu menjadi buah mulut cikgu - cikgu disitu. Maka ditanya oleh salah seorang daripada mereka satu soalan.
" Silat mu ni kalu adu denge tomoi boleh gi dok? "
" belum cuba, belum tahu" jawab Aki ringkas
2,3 malam berikutnya selepas maghrib, Aki menerima kunjungan dari sepasang suami isteri yang Aki kenal membawa anak saudara mereka bernama Mat *****. Setelah memperkenal anak saudara mereka, mereka dengan sopan menyatakan hajat mereka untuk melihat silat melayu bermain dengan tomoi.
" Boleh cuba kalau sekadar nak main" jawab Aki dengan sopan. Ye tak ye nak lari kemana? duduk rumah sendiri.
Maka bangunlah kedua-duanya nak berboxing di atas rumah. Maka bila bersedia. Si Mat ni pun menyepak tinggi menghala ke kepala Aki. Dalam kata mulut Aki, dia 'leng' elak sikit. Mat menyepak lagi, sekali lagi Aki elak. Bila kali ke 3 si Mat nak menyepak, Aki dah bersedia. Pantas aki masuk dan menyelak kaki si Mat dan di bantingnya ke lantai. Bedebam!! ( yelah rumah bertiang lantai kayu)
Terkejut si Mat. cepat dia bingkas bangun,
'" kita cuba lagi" kata si Mat.
Pusingan Kedua perkara yang sama berlaku! Muka Mat dah merah. Permainan jadi jadi kasar dah. Masuk round ke 3 bila sudah dapat membaca riak si Mat ni nak menendang, Aki masuk dulu dan menumbuk keras dada si Mat. Mat yang tergantung kakinya sebelah kaki jatuh macam nangka busuk. Aki segera meletakkan lutut sebelahnya atas dada mat. tangan kirinya menggenggam penumbuk sambil berkata:
" Bangun perlahan-lahan, Mat "
Bangunlah Mat dengan perlahan sambil berkata:
" Kaloh kito pada silat hok ni. :
Maka bersalam-salamanlah mereka berdua dan mereka berempat menghabiskan malam itu meminum kopi, makan biskut kering dan berbual-bual.
Dalam pada tu Aki pun berjumpa Wan ( hihihi) yang menjadi guru sandaran di sekolah tersebut, lalu jatuh cinta. Aki telah berjumpa dengan Ayah Wan ( Tok Ayoh ) dengan tujuan untuk menyunting. (itu cerita lain lagi best).
Dalam sibuk-sibuk nak membawa keluarga dari Melaka ke kelantan. Terkejut Aki mendapat tahu beliau akan ditukarkan ke Bentong Pahang. Kehairanan kerana beliau baru setahun lebih ditukarkan kesitu, pergi naik ke pejabat bertanyakan hal.
Dari situ Aki mendapat tahu hal yang sebenarnya. rupa-rupanya, cikgu lain yang kena tukar, Anak orang berpengaruhlah kat situ. Tetapi lahabau ni telah menggunakan pengaruh ayah dia untuk menggantikan nama dia dengan Aki.
Keberangan Aki balik ke kuarters lalu bertanya ke si cikgu ni kenapa tukarkan nama dia dengan nama Aki? Si cikgu ni pulak hanya ketawa sahaja semacam mengejek. Berang, Aki terus menampar cikgu tu. Tersentak kebelakang kena penampar itu cikgu terhalang dengan kayu beranda, hampir-hampir nak jatuh ke tanah kepala dahulu. Mujurlah Aki dapat menangkap kaki cikgu itu.
Seminggu kemudian dalam perjalan balik ke kuarters, Aki telah dihalang oleh 6 orang pemuda. Salah seorang dari mereka si Mat ni.Mat pun menasihati.
"Gi lah cikgu tukar. Alik belah sini kito doh nasihat ore jange campur. Kito tahu siapo hok saloh. Tapi Kito tok berani jamin hok ore alik belah sano( siam) jenih maghi pakai bedil.
( rupa-rupa sicelaka dan ayahnya ni dah upah orang nak pukul dan tembak Aki ).
Maka dengan berat hati Aki pun berangkat ke Bentong duduk rumah sewa yang baru siap ( simen lantai dapur pun tak betul kering lagi). Alamat rumahnya ialah KT 2 ketari. Seminggu selepas itu Arwah tok Yam pun sampai bersama-sama2 dengan Atok Adan untuk ke Kelantan meminang Wan. sekian.
lepas ni saya cerita kopral Hanim RGK belajar silat dengan Aki- kelas pertama sendeng di Pahang.

GRADING SILAT SENDENG HAJI HAMID SMK SERI RAUB

Pada Rabu 26 Oktober 2016 yang lalu, telah diadakan majlis grading peringkat sekolah di SMK Seri Raub. Majlis ini diadakan bagi menilai dan menguji tahap penguasaan pesilat-pesilat Sendeng Haji Hamid SMK Seri Raub sesi 2016 bimbingan Tuan Haji Muhammad Nasir bin Nahuri. Majlis ini turut dibantu oleh saudara Arifin Raub, saudara Mohamad Zuhairi, saudara Sofri Yusairi, saudari Fauziah dan beberapa orang lagi pesilat senior.Tahniah diucapkan buat semua yang berjaya lulus ujian pencapaian tahap 1 & 2. Jutaan terima kasih kepada semua yang terlibat menjayakan majlis samada secara langsung atau tidak langsung. Anda memang terbaik!


























PENDEKAR PUTIH

Sultan dan Pahlawan Jambi (Foto Hiasan)


Pendekar Putih
Dalam salasilah perguruan Sendeng Sg. Mati, tercatat nama Pendekar Putih yang berasal dari Jambi. Sebagai seorang yg mencari sanad puas saya mencari sesiapa yg mengetahui asal usul gerangan pendekar Putih ini dan bagaimana nama beliau boleh tercatat dalam salasilah perguruan ini. Sehinggakan Aki sendiri pernah berkata, beliau sendiri tidak pernah mendengar nama beliau sehingga Pesrsatuan ini didaftarkan sebagai Sendeng Malaysia.
Namun segala-galanya berubah setelah kunjungan saya yg terakhir ke rumah Tok Sidang di Chohong Melaka, beberapa bulan yang lepas. Bagaikan tahu apa yang tersirat di hati saya dan tanpa di tanya beliau pun mula bercerita.
Panglima Putih ini berasal dari Riau , setelah berlaku pertelingkahan di sana, beliau pun telah membawa suku sakat keluarga beliau ke Jasin. Di Jasin beliau telah mendirikan sebuah masjid.beliau juga menjadi imam di masjid tersebut. Masjid itu sekarang dikatakan tinggal tapak sahaja. Di belakang masjid itu pula beliau telah menggali sebuah perigi. Saiz perigi itu pula tidaklah sebesar mana, cuma besar sikit dari sebuah baldi sahaja. Menurut Tok Sidang, air di perigi tersebut walau pun kecil tidak pernah kering airnya walau pun dalam musim kemarau.
Di Jasin Pendekar Putih telah dipanggil Tok Putih. Menurut Tok Sidang, tidaklah benar Tok Taman Dagang pergi ke Riau dan belajar Sendeng disana sebaliknya Beliau belajar sendeng dengan Tok Putih disini di Jasin. Selain belajar dengan Long Mamat, Taman Dagang juga belajar sendeng dengan Tok Putih. Pendekar Putih seorang yang hebat, kerana bukan mudah Tok Taman hendak berguru dengan seseorang kerana beliau sendiri seorang yang hebat serta terkenal dengan kegagahan beliau.Tok Putih telah dikebumikan di Jasin. Tok Sidang yang tahu lokasi kubur Allahyarham berkata kubur beliau telah tumbuh sepohon pokok kemboja yang sekarang tumbuh segar dan menjadi begitu besar.
Sekarang nak cari cerita Engku Kumudin, Pulai Melaka pulak kerana bila saya bertanya Tok, beliau tak tahu. Adakah sesiapa yang boleh membantu saya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...