Monday, December 19, 2016

PENDEKAR PUTIH

Sultan dan Pahlawan Jambi (Foto Hiasan)


Pendekar Putih

Dalam salasilah perguruan Sendeng Sg. Mati, tercatat nama Pendekar Putih yang berasal dari Jambi. Sebagai seorang yg mencari sanad puas saya mencari sesiapa yg mengetahui asal usul gerangan pendekar Putih ini dan bagaimana nama beliau boleh tercatat dalam salasilah perguruan ini. Sehinggakan Aki sendiri pernah berkata, beliau sendiri tidak pernah mendengar nama beliau sehingga Pesrsatuan ini didaftarkan sebagai Sendeng Malaysia.

Namun segala-galanya berubah setelah kunjungan saya yg terakhir ke rumah Tok Sidang di Chohong Melaka, beberapa bulan yang lepas. Bagaikan tahu apa yang tersirat di hati saya dan tanpa di tanya beliau pun mula bercerita.

Panglima Putih ini berasal dari Riau , setelah berlaku pertelingkahan di sana, beliau pun telah membawa suku sakat keluarga beliau ke Jasin. Di Jasin beliau telah mendirikan sebuah masjid.beliau juga menjadi imam di masjid tersebut. Masjid itu sekarang dikatakan tinggal tapak sahaja. Di belakang masjid itu pula beliau telah menggali sebuah perigi. Saiz perigi itu pula tidaklah sebesar mana, cuma besar sikit dari sebuah baldi sahaja. Menurut Tok Sidang, air di perigi tersebut walau pun kecil tidak pernah kering airnya walau pun dalam musim kemarau.

Di Jasin Pendekar Putih telah dipanggil Tok Putih. Menurut Tok Sidang, tidaklah benar Tok Taman Dagang pergi ke Riau dan belajar Sendeng disana sebaliknya Beliau belajar sendeng dengan Tok Putih disini di Jasin. Selain belajar dengan Long Mamat, Taman Dagang juga belajar sendeng dengan Tok Putih. Pendekar Putih seorang yang hebat, kerana bukan mudah Tok Taman hendak berguru dengan seseorang kerana beliau sendiri seorang yang hebat serta terkenal dengan kegagahan beliau.Tok Putih telah dikebumikan di Jasin. Tok Sidang yang tahu lokasi kubur Allahyarham berkata kubur beliau telah tumbuh sepohon pokok kemboja yang sekarang tumbuh segar dan menjadi begitu besar.

Sekarang nak cari cerita Engku Kumudin, Pulai Melaka pulak kerana bila saya bertanya Tok, beliau tak tahu. Adakah sesiapa yang boleh membantu saya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...