Sunday, May 10, 2015

SEJARAH LANGKAH 13

Pagi sahabat gelanggang menunjukkan rakaman video sahabat kita dalam fb beliau membuat langkah 13. Tahniah! sebab menaikkan minat pesilat sendeng untuk belajar lagi. Langkah 13 adalah ilmu asas gaduh dan merupakan gabungan kuntau dan sendeng.

Untuk kepastian saya pun bertanya pada Aki selepas sesi gelanggang tamat pada pukul 1.00 tengahari.( begitulah rutin mingguan kami). Saya tahu Arwah Haji Hamid turunkan langkah ni pada Aki dulu.

" Abah, Arwah Haji Ismail ambil langkah 13 ni dengan Abah ke dulu?"

" A, Ah, lepas tu semua turun ke Johor, kat sini le asalnya" jawab Aki acuh tak acuh. beliau diam seketika...lepas tu beliau menambah.. naik pulak suara dia.

" Yang sakit hati pulak bila kita menunjuk langkah ni lepas Arwah Uda meninggal.., ada pulak memperli: Kalau Pahang ada langkah 13, Johor ada langkah 33. Haji Hamid menunjuk langkah ni masa kat sekolah SMRJK Ketari( skrg SMK Ketari) masa tahun 70 tau. Belajar dalam gelap. Aki bercerita. Kata Uda

" Kalau nak bergaduh,tak payah nak berlasak pecah, Din, Ha pakai ni".

Maka turunlah langkah 13 pada suatu malam yang gelita pada tahun 70an. Saya secara umumnya bersetuju dalam banyak komen dalam fb beliau.
1. Tak ramai tahu gerak ini
2. Bukan sesuatu yang wajib di pelajari dalam sendeng.
3.langkah beliau ada sedikit kelainan
Kami kat Pahang memang sentiasa berlatih langkah ini kat sini.
Akhir kata
Selamat belajar ilmu baru dan jangan berseteru

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...