Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Dan Batin

Daripada kami warga Seni Silat Sendeng Haji Hamid Pahang

Majlis Khatam Dan Pentauliahan Pembantu Jurulatih

Majlis ini telah berjaya dilansungkan dengan jayanya. Penyatuan dan jemputan daripada Sendeng Muar, Melaka dan N. Sembilan bagi memeriahkan majlis

Majlis Berbuka Puasa Ramadhan 1434H

Majlis berbuka puasa dan tahlil ini diadakan di Rumah Aki, di bentong.

Kursus Pemantapan Sendeng Haji Hamid

Kusus pemantapan sendeng ini diadakan di Kuala Dong, Raub.

Tuesday, February 17, 2015

MAJLIS PERASMIAN GELANGGANG SENI SILAT SENDENG HAJI HAMID RAUB


As'salamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Kami dengan rendah hatinya ingin menjemput semua warga Sendeng untuk hadir ke majlis kami yang akan diadakan tidak lama lagi. 



MAJLIS PERASMIAN GELANGGANG SENI SILAT SENDENG HAJI HAMID DAERAH RAUBCAWANGAN ULU DONG


Lokasi                  : Kampung Pamah Rawas, Ulu Dong, Raub, Pahang
Tarikh                  : 2
1/02/2015
Masa                   : 9.00 p.m.
Dirasmikan Oleh  : TUAN HAJI JAMALUDIN B. SHAHDAN (Guru Penasihat Perguruan)

Majlis dijangka akan dimulakan selepas solat isya'. Diharap selepas pengiktirafan gelanggang ini kelak kesemua warga Sendeng dapat berkumpul untuk mengimarahkan lagi gelanggang untuk kegunaan semua.


Kerjasama anda semua amat dihargai..

SILAT & SOLAT

Rumah Sewa Aki
Saya suka dengar Aki bercerita. kisah ni pun saya terjadi masa saya kecil lagi. jadi ingat-ingat lupa. Masa dulu di rumah sewa beralamat KT 2 ketari Bentong tu, kalau ada orang datang, kami akan diarah masuk bilik. Orang tua bercakap budak-budak tak baik dengar.
Saya masih ingat 2 orang Mat Salleh datang, tanya pasal Aki, Kebetulan Aki tak ada, jadi mereka memberitahu mereka akan datang sebelah malam nanti.
Bila saya beritahu Aki perihal 2 orang putih itu sekembalinya beliau. Berkerut muka Aki
" Benda yang dia orang hendak ye?" Aki merungut
Jadi kami berempat tunggulah dengan penuh tanda tanya.
Aki, Wan, saya, dan Ami.
Saya lebih kepada seronok sebab ada omputeh nak datang rumah.
Lebih kurang 9.00 malam mereka datang kembali.Seorang memiliki tali pinggang 7th Dan Karate. Manakala seorang lagi memiliki 4th Dan Okinawan Karate.Nama tak payah sebutlah. kerana cerita ini bukan nak memalukan sesiapa hanya khusus untuk tajuk diatas sahaja.
Mereka sungguh peramah dan berterus terang menyatakan keinginan untuk melihat keunikan silat melayu.( Is that an indirect challange?)
masa ni kami dah masuk bilik dah. dengar dengar begitu je. Aki kata boleh!
Lalu yang 4th Dan tu bangun dan terus membuka langkah sedia dalam karate. Aki berdiri macam orang berdiri sebelum mengangkat takbirratulikhram. Orang tu pun bertanya
" Aren't you going to get ready?"
" I stand ready as the way I pray" jawab Aki
" Impossible!" Jawab Mat Salleh itu.
"Look...., you stance doesn't hold any secret, you will either punch using this hand or kick using this leg" Aki menunjuk
Terkejut kedua-dua mat salleh tu.
"Ok., Let's have a go"Mat salleh itu kata tak puas hati.
Masing-masing balik ke posisi tadi.Baru nak gerak nak serang, Aki dah sepak, terlambung kebelakang berdentum dinding orang sebelah. menjerit orang sebelah. bergoyang mentol 60 watt di ruang tamu.
Kelebihan silat melayu penuh rahsia dan membaca gerak.
berdiri qiam banyak menyimpan rahsia, kiri kanan boleh pergi
Main dengan sendeng dalam rumah yang sempit lagi la naya kerana hebat sendeng atas pertarungan jarak dekatnya.

CERITA MURID TAK KENAL GURU 2

Lokasi : SMK Seri Bentong
Masa : 9. 30 pagi
Tarikh : Fui lama dah masa tu Aki pun tak sakit lagi saya baru habis belajar USM
Peristiwa Latihan silat untuk Khatam
Selepas saya menghantar Aki di dewan Sri Bentong, saya duduk menyandar kat tepi kereta saya sambil memerhati sesi latihan itu yang sedang berjalan.
Tiba-tiba saya didatangi oleh seorang pakcik..
"Assalamualaikum" tegur beliau
"Waalaikumsalam" jawab saya
" Baguslah, budak budak sekarang masin minat lagi kesilat, Budak sekarang bukan lagi ke benda-benda macam gini" cerita beliau dengan bersungguh-sungguh
"Betul cakap pakcik tu saya setuju" kata saya sambil mengangguk-nganggukkan kepala.
" Awak menghantar siapa"
" Tak ada siapa, saja nak menengok-nengok" jawab saya
" Saya dulu pun belajar silat" kata pakcik sambil tersenyum
" Ye ke?, silat apa?"
" silat sendeng, Saya belajar dengan cikgu Jamal. dia duduk di Ketari nuh" tambah beliau
Saya semakin keliru kerana Aki memang jelas pada pandangan kami tengah mengajar. dan yang paling best sekali bila beliau menambah
" Ini silat apa ye? Guru silat tu siapa ye?"
Saya pun dah tahu dia ni kelentong menjawab
" Entahla , saya pun tak kenal"
Lalu segera minta undur dengan alasan nak menyekik kat kedai depan adei.., adei

BAJU OH BAJU

Di Klinik

Bila aboh jumper loktor...baju oh baju...baru2 ni cikgu adelake TF...macam biasa tak pakai helmet..adehai jerla kan..dah beli barang keluarlah menghala ke moto...tetiba disapa satu suara.." ni pakai baju silat sendeng ni pandai bersilat ke" ujar suara tu..sedikit nada ajar kurang ..cikgu pon noleh..sikit2 bolehla kate cikgu atau hok lebih kurang jawabnya...rupanya ade la sorang laki..pertengahan umorlah jugak kate cikgu...pangkat pakcik jugalah..pakcik tu pon berialah bercerita yang dia ni anak murid sipolan 2 dengan bangganya..pot petlah kate cikgu..pastu ditanya pulalah ke cikgu..aok ni siapa blajar ngan siapa...lebih kurang begitulah...ohh inilah guru pada guru yang aok kabo tadi...sayalah yang membawa sendeng ni ke pahang sampai ke tioman...tak terkate apelahsi pakcik tu kn...macam baru terbuka citer...terhijab ..cam kemaluan besar..saiz sebenar tu sy tak tahulah kemaluan tu..bercampur terkebodohan tak sengaja...cikgu pon balik...apa moral di sini...apa ada pada baju kalau murid tak kenal asal usul...bukan haji hamid..yang dekat ni pon tak kenal...mohon sapa yang ada anak murid..jgn jadicam ni...saya bukan bangga sbg anak malah malu...ilmu saya sekangkang kuman...tapi jgn jadi cam ni...Assalamualaikum wbt..pokde

Suasana Gelanggang SMK Mahmud Raub.

Gelanggang ini di bawah seliaan saudara Azuan. Gambar diambil ketika menyambut ketibaan guru Bahasa Inggeris dari luar negara. 

Pasukan Gendang Silat

Bersama Cikgu Sekolah


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...