Wednesday, August 28, 2013

Haji Taman Dagang

Dari Kiri : Haji Hamzah dan Haji Taman Dagang



Ppp Haji Taman Dagang ialah nenda kepada Haji Abdul Hamid Hamzah. beliau merupakan seorang guru Sendeng yang asli. Taman Dagang sungguh dikenali dengan kegagahan dan keperkasaannya. Dikatakan beliau memiliki kegagahan itu secara semulajadi iaitu semenjak beliau belum mempelajari silat lagi. Ia diwarisi dari bapanya yang juga terkenal kebal dan gagah. Ayah beliau bekerja sebagai pemburu gajah.

Pendidikan

Taman Dagang mempelajari ilmu persilatan dari beberapa orang guru. Antaranya ialah Long Mamat, cikgu Kumudin dan Pendekar Putih. Taman Dagang begitu dikasihi oleh gurunya, Long Mamat dan selalu dilatih secara rahsia pada sebelah malam, iaitu ketika rakan-rakannya yang lain sedang tidur. Setelah berguru dengan Long Mamat, beliau berguru pula dengan Cikgu Kumuddin yang berasal dari Alai, Melaka. Beliau Kemudiannya belajar pula dengan Pendekar Putih yang berasal dari Acheh. Dikatakan bahawa Pendekar Putih ini diburu oleh Raja Achen dan melarikan diri ke Serom seterusnya meminta perlindungan dari penghulu Serom. Beliau kemudiannya tinggal di rumah Taman Dagang. Di sanalah Taman Dagang belajar pukulan dari Pendekar Putih yag akhirnya mashur di Jambi.

Pendekar

Kegagahan dan kehandalan Taman Dagang bukanlah suatu perkara yang asing lagi bagi masyarakat setempat. Bapanya sendiri pernah mengujinya ketik beliau sedang tidur. Bapanya yang ketika itu baru saja pulang dari merantau merejam beliau dengan lembing. Lembing itu ditangkap menggunakan jari kaki sahaja.

Diceritakan juga oleh Cikgu Jamaluddin Shahadan, bahawa Taman Dagang itu orangnya sangat gagah, hingga dia tidak perlu menggunakan kacip untuk membelah pinang ketika makan sireh. Beliau hanya meletakkan saja buah pinang yang sudag dikupas itu di antara jari jemarinya. Dengan sekali genggam, pinang-pinang itu hancur berkecai. Adakalanya pinang itu terus dikunyah dengan gigi sahaja.

Pernah juga disaksikan, Taman Dagang meletakkan penumbuk pada sebatang tiang rumah lama. dengan sekali 'denyut', seluruh rumah itu bergoyang hinggakan lampu yang bergantungan juga turut berayun-ayun. Kegagahannya itu membuatkan beliau terpaksa memilih lawan, antaranya ialah Haji Hamzah kerana mereka sama-sama tidak lut senjata. Selain itu beliau juga mempunyai kelebihan untuk menumpaskan musuh yang menyerang dalam gelap atau dari arah belakang.

Banyak lagi kisah kegagahan pahlawan ini. Namun Keperibadiannya tetap sebagaimana bangsa Melayu yang tidak suka meninggi diri. Gagahnya tetap santun.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...