Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Dan Batin

Daripada kami warga Seni Silat Sendeng Haji Hamid Pahang

Majlis Khatam Dan Pentauliahan Pembantu Jurulatih

Majlis ini telah berjaya dilansungkan dengan jayanya. Penyatuan dan jemputan daripada Sendeng Muar, Melaka dan N. Sembilan bagi memeriahkan majlis

Majlis Berbuka Puasa Ramadhan 1434H

Majlis berbuka puasa dan tahlil ini diadakan di Rumah Aki, di bentong.

Kursus Pemantapan Sendeng Haji Hamid

Kusus pemantapan sendeng ini diadakan di Kuala Dong, Raub.

Tuesday, December 30, 2014

TAKZIAH PANTAI TIMUR

Salam Takziah

Disember 2014 mungkin adalah hujung tahun yang paling diingati oleh sebahagian besar penduduk pantai timur Semenanjung Malaysia. Mereka diuji dengan musibah banjir besar yang mengorbankan harta benda, kenderaan, kediaman, ternakan, tanaman, malah turut mengorbankan nyawa. Takziah diucapkan kepada semua mangsa. Berdoalah kita kepada Yang Maha Esa agar mengurniakan pertolongan dan kekuatan kepada mereka bagi menghadapi ujian yang berat ini. Semoga berkat kesabaran mereka itu bakal menjadi bekal buat mereka di belakang hari. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar..~

Wednesday, December 17, 2014

PEMUKUL GONG ZAMAN DAHULU

Gong dan pemukul gong

Satu hari Aki membelek pemukul gong kat rumah saya lepas tu dihidunya.., lepas tu dia ketawa mengingatkan peristiwa lampau. 

" Engkau tahu Sidek pemukul gong dulu dibuat daripada apa?"

" Mana tau abah jawab saya"

" dulu getah sekerap dia orang lilit dekat kayu pemukul tu.. lepas dah elok berbuku , dia ambil pulak telur lembu orang sembelih buang isi dalam, bila dah keluar isi dalam pusing balik keluar, Pastu dia sarongkan getah sekerap tu. Bila dah kering elok je mengucup, Tapi baunya nauzubillah tak boleh nak cakap. Pemukul gong Haji Hasan buat daripada tu lah. Aku kecik dulu aku ambik pemukul Haji Hasan pastu aku bau, Haji Hasan tengok " baulah bau" Hui busuk nak mampus!

Aki menamatkan cerita dengan ketawa lagi Saya pun tengok pemukul gong saya. terkebil dan berfikir... tak sanggup nak cium. ha ha ha

Monday, December 15, 2014

SELAMAT PENGANTIN BARU SAHABAT

SELAMAT PENGANTIN BARU~!

Alhamdulillah, pada tanggal 13 Disember 2014 lalu, seorang ahli keluarga Seni Silat Sendeng Haji Hamid, saudara Tengku Syazni telah pun melangsungkan upacara pernikahan bersama pasangannya Nurfaizatul Nazreen. Majlis yang diadakan di Dewan Kampung Pamah Rawas Ulu Dong itu berjalan dengan penuh meriah dan gilang gemilang. Majlis turut dihadiri oleh sanak saudara, sahabat handai dan turut dimeriahkan lagi dengan kehadiran sahabat-sahabat seperguruan. Persembahan istimewa dari para pesilat Daerah Raub dan Bentong dipersembahkan bagi meraikan hari penuh berbahagia ini. Semoga sahabat kami Syazni dan pasangan akan berbahagia hingga ke anak cucu.

Ketibaan Pengantin

Menyambut Pengantin

Atur barisan

Pasangan Mempelai

Sembah Tari Pedang

Gelut Tangan Kosong
Persembahan dari adik Pengantin
Gelut Badik

Gelut Parang

Para pemain Gendang Silat

Gelut Kerambit

Senyum.....

Gambar Kenangan

SEMOGA BERBAHAGIA









PERSEMBAHAN GELANGGANG CHAMANG

Persembahan ini dilakukan sempena menyambut ketibaan pengantin pada 14 Disember 2014 lalu. Majlis penuh gilang gemilang ini berlangsung di Felda Mempaga 2. Persembahan dilakukan oleh pesilat-pesilat dari Gelanggang Seni Silat Sendeng Haji Hamid Chamang di bawah seliaan saudara Amirul. Turut serta menyerikan persembahan ialah saudara Fadzli.













Sunday, December 14, 2014

ADAB & TATACARA

Silat dalam ertikata yang luas tidak sahaja terhad kepada seni beladiri semata-mata malahan mengandungi ciri-ciri warisan budaya yang telah diwarisi turun-temurun oleh masyarakat Melayu sejak beratus tahun yang lalu.
Disini dipaparkan sebahagian dari tatacara dan warisan tersebut yang menyentuh adab belajar, rukun perguruan, tatacara berpakaian dan peralatan gendang silat.

Adab Belajar

Sebagai salah satu daripada warisan budaya Melayu yang berlandaskan syariat Islam, Seni Silat Sendeng amat menekankan adab-adab yang seharusnya diamalkan semasa mempelajari dan mempraktikan Seni Silat Sendeng. Adab belajar disimpulkan oleh Haji Abdul Hamid melalui kata-kata berikut:-

"Kalau menuntut hendakkan berkat, biarlah timba mencari perigi bukannya perigi mencari timba. Kerana setinggi manapun ilmunya tetapi tiada berkat, ibarat keris yang tidak berbisa,kalau kena pun tidak memberi mudarat. "

"Orang yang berakal itu akan berfikir ketika diam dan orang yang berfikir itu akan ingat sampai bila-bila."

"Belajar dengan tidak berfikir adalah bahaya dan berfikir tanpa belajar akan kecundanglah kita."

"Biar pahit di gelanggang tetapi manis di luar gelanggang."

Rukun Perguruan

Rukun atau dasar asas di dalam Seni Silat Sendeng Malaysia ialah:-

Mentaati perintah Allah dan rasul, anjuran dan suruhan Nya serta menghindari segenap larangan dan cegahan serta yang dicela Nya.
Menyantuni kedua Ibubapa, Guru-guru, Jurulatih (lama dan baru), keluarga tua, sebaya dan muda serta rakan seperguruan.
Memelihara maruah dan kehormatan Seni Silat Sendeng Malaysia dan kerukunan hidup kekeluargaan dan kemasyarakatan.
Menjauhi sifat-sifat takbur, ujub, riak, hasad sesama insan dan menghindari dari pertelagahan sesama seperguruan dan berlawan dengan orang lain, melainkan dalam keadaan terdesak dan tercabar.
Menghormati budaya Silat Melayu yang lain serta seni bela diri bangsa asing.
Permainan Gendang Silat

Penggunaan bunti-bunyian atau muzik (gendang) memang wujud sejak dahulu lagi. Muzik digunakan untuk mengiringi latihan, persembahan serta majlis adat istiadat.

Di dalam Seni Silat Sendeng, kumpulan muziknya terdiri dari empat orang iaitu dua orang daripadanya memukul gendang (gendang ibu dan gendang anak), seorang meniup serunai dan seorang lagi memalu gong. Terdapat tiga irama atau rentak asas yang dimainkan semasa mengiringi persembahan seni silat sendeng iaitu :-

Gendang Rentak Inai
Gendang Rentak Pahlawan
Gendang Rentak Sendayung

Sumber: https://www.facebook.com/notes/sendeng-johor/adab-tatacara/137404066276135

FALSAFAH DAN KONSEP SENI SILAT SENDENG

Mendahului serangan

Pada masa dahulu pembelajaran Seni Silat Sendeng lebih menumpukan kepada aspek seni beladiri ataupun lebih dikenali sebagai “pukul”. Berdasarkan prinsip, menyerang adalah sebaik-baik belaan, latihan-latihan Seni Silat Sendeng pada ketika itu lebih menjurus kepada memahirkan teknik-teknik mendahului serangan musuh. Prinsip ini diterjemahkan di dalam bentuk teknik beladiri yang 99 peratus menyerang dan 1 peratus menunggu.

Dalam ertikata lain, pesilat sendeng amat jarang menunggu serangan sebaliknya memintas serangan musuh berdasarkan isyarat yang dipamerkan oleh musuh yang bersedia untuk menyerang.

Isyarat ini juga disimpulkan di dalam falsafah yang berbunyi "Dalam terang ada cahaya, dalam kilat ada kilau, dalam seni ada halus, dalam silat ada silau,dalam gayang ada gerak, dalam gerak ada bayang."

Pesilat Sendeng akan dapat mendahului serangan setelah 'masak gerak' iaitu kemahiran untuk mengenal punca punca gerak ataupun ibu gerak samada pergerakan tangan, kaki ataupun mana-mana bahagian tubuh. Secara khusus, pergerakan halus dikenali sebagai gerak manakala pergerakan kasar pula dikenali sebagai gayang.

Bagi membolehkan pesilat sendeng mendahului serangan lawan, beliau perlu memahami konsep ibu pukul serta menguasai teknik memati gerak dan memati pukul. Konsep mendahului serangan diterangkan melalui falsafah yang berbunyi "Gerak engkau gerak aku, mula engkau aku tiba, langkah engkau gayang aku, serangan kau makanan aku." Ini bermakna lagi pantas musuh menyerang lagi pantas kita serang.

Dalam keadaan musuh menyerang dengan pantas kita matikan serangannya. Sebab itulah walaupun pada dasarnya pihak lawan cuba menyerang dahulu tetapi pergerakan lawan itu dapat dipintas dan akhirnya pesilat Sendeng yang memukul.

Selain daripada itu, pesilat Sendeng juga perlu mempunyai keberanian dan dapat mengunakan akal yang waras semasa menghadapi sesuatu serangan. Saat menghadapi musuh ini disimpulkan didalam falsafah yang berbunyi 'Gerak, gayang, pantas, berani, berakal'. Gerak dan gayang pada musuh tapi pantas, berani dan berakal pada kita.

Konsep mendahului serangan bertujuan untuk menghapuskan punca ancaman seperti yang ditekankan di dalam falsafah Sendeng yang berbunyi "Yang memukul itulah di pukul, yang menyerang itulah yang diserang, yang menyakitkan itulah yang disakitkan."

Akhirnya, seorang pesilat Sendeng yang telah benar-benar mahir dan memahami konsep mendahului serangan akan mencapai tahap dimana "Penamat belajar mengelak, tak payah mengelak, penamat belajar menepis, tak payah menepis” dan "Capai sebelum sampai dan bunuh sebelum hidup."

Pergerakan Relatif

Sendeng dalam erti kata lain juga bermaksud ialah sandar. Pukulan Sendeng yang dilakukan secara lazimnya menyandar atau menumpang kepada kekuatan, kelajuan, kemarahan dan kemaraan pihak lawan.

Falsafah Sendeng berbunyi 'cepat datang cepat pula jatuh, besar yang datang besar perginya'. Falsafah ini mengariskan konsep di dalam Seni Silat Sendeng di mana pesilat membela diri secara relatif dengan menggunakan kekuatan dan kepantasan pihak lawan.

Terdapat juga falsafah Sendeng yang berbunyi "Kalau dia datang sekati kita beri dia dua kati. Dia datang sepikul, jatuh dua pikul, kita sepikul dia sepikul."

Pergerakan yang hidup


Di dalam Seni Silat Sendeng setiap teknik pergerakan adalah hidup seperti falsafah yang berbunyi 'tangan itu yang menumbuk dan tangan itu juga yang menepis'. Setiap serangan yang dimulakan ia akan berlapis-lapis sebab pesilat sendeng dilatih melakukan dua kerja serentak.

Falsafah Sendeng menekan pergerakan yang hidup "Ada datang ada pergi, ada hidup ada mati, ada sakit ada ubatnya, ada tumbuk ada penepisnya, ada tangkap ada pelepasnya dan ada kunci ada pembukanya."

Praktikal


Teknik beladiri di dalam Seni Silat Sendeng lebih menekankan kepada cirri-ciri praktikal dan keberkesanan. Ini digambarkan oleh falsafah yang berbunyi "Sendeng itu permainannya buruk tetapi kenanya bonyok. Pukulnya hodoh, kena lodoh." dan "Pukul sendeng datangnya tak tegak tetapi kenanya tepat."

Haram di sentuh


Sendeng juga mengamalkan falsafah 'haram di sentuh'. Haram bukan dari segi agama tetapi haram yang dimaksudkan ialah tidak dibenarkan sama sekali pukulan sendeng disentuh atau ditangkap. Bagi Seni Silat Sendeng pukulan lebih pantas dari kunci kerana pukul sendeng bukan pukul bermalam dan diterangkan di dalam falsafah berbunyi "Belum sempat nak tangkap dah terlepas, sorong kena tarikpun kena."

Sesuai dengan peredaran masa dan undang-undang, kaedah pembelajaran Seni Silat Sendeng kini telah dirombak dan disusun semula. Berdasarkan konsep, teknik dan adab aliran kuntau, sendeng dan pukul 7 hari, Seni Silat Sendeng kini telah diadun menjadi satu sistem seni beladiri yang berkesan, praktikal, selamat, menjimatkan masa dan pergerakan, disamping menekankan aspek kecergasan fizikal dan mental serta memupuk sikap-sikap positif seperti displin diri, sabar, berlapang dada dan bersungguh-sungguh di dalam setiap pekerjaan

Sumber: https://www.facebook.com/notes/sendeng-johor/falsafah-dan-konsep-seni-silat-sendeng/137403789609496

Wednesday, December 10, 2014

ISTIADAT MENGAROK

Istiadat Mengarok
Istiadat Mengarok ialah satu istiadat tradisi Negeri Pahang. Berdasarkan Hikayat Pahang, mengarok berasal dari Bugis yang dibawa oleh Bugis dan diketuai oleh seorang panglima bernama Selawatang. Askar-askar ini dibawa oleh Ungku Temenggong Teluk Belanga Singapura ke Pahang untuk membantu Bendahara Sewa Raja Wan Ahmad sebaik sahaja masuk balik ke Pahang bersama Syed Idrus dari Kelantan. Upacara mengarok pertama sekali diadakan ialah di Chenor untuk mengalu-alukan Wan Ahmad diangkat oleh Orang Besar Pahang menjadi Bendahara Pahang bergelar Bendahara Sewa Raja pada 10 Jun 1863. Selepas itu, acara mengarok diadakan dari semasa ke semasa seperti dalam Istiadat Perkahwinan Diraja, Hari Keputeraan, Istiadat Pertabalan Diraja dan apa jua Istiadat Diraja yang diadakan secara besar-besaran seperti Istiadat Berkhatan dan Bertindik dan sebagainya.


Lazimnya, bilangan peserta mengarok terdiri daripada 40 orang lelaki yang dibahagikan kepada dua pasukan dan setiap pasukan mempunyai ketua. Para peserta hendaklah terdiri daripada orang-orang sesama sendiri yang tidak bermusuhan dan bersengketa serta mesti pandai bersilat.  Jika mengarok digunakan untuk majlis perkahwinan, satu pasukan dianggap sebelah pengantin lelaki, manakala sepasukan lagi dianggap sebelah pengantin perempuan. Pasukan pengantin perempuan hendaklah menyediakan beberapa pasukan penunggu di tempat-tempat tertentu. Apabila bertembung dengan pasukan pengantin lelaki, pasukan pengantin perempuan dianggap kalah dan diserap dalam pasukan mengarok sebelah pengantin lelaki. 

Pasukan berkeris
Sebelum bertolak atau bermulanya upacara mengarok, doa selamat dibacakan. Kemudian, sambil mara mereka berselawat. Setelah sampai ke tempat yang dituju dan dijanjikan, kedua-dua pasukan mara seperti berperang sambil melaungkan ‘chah, arok’ berkali-kali dan melakukan pencak silat. Apabila kedua-dua pasukan ini bertembung mereka akan mencari lawan dan bergelut sambil bersorak-sorai. Keadaan ini berlaku selama empat hingga lima minit. Apabila tangan yang menghunus keris bersilang, bahu bertemu bahu dan berdiri di atas sebelah kaki (sebelah kaki lagi diangkat seolah-olah sedang menyerang lawan),ia menandakan serangan itu sudah berakhir. Walau bagaimanapun hal ini tidak bererti upacara mengarok sudah berakhir kerana ia diteruskan lagi sehingga beberapa kali mengikut perjanjian. Pasukan mengorak diketuai atau dibarisi dengan panglima yang gagah dan handal. Setiap pertempuran akan didahului oleh mereka yang berjumlah empat hingga lapan orang dan kemudian barulah diikuti oleh pengikut-pengikut yang lain. Kebiasaannya, upacara mengarok berakhir dengan persembahan pencak silat oleh sepasang pendekar. 

Sepasang Pendekar Bersilat



Sumber Petikan : Yaakub Isa,( KGKP )
Sumber : http://www.facebook.com/pages/WARISAN-MELAYU-PAHANG/263732246979199
             : http://muzium-pahang.blogspot.com/2014/07/upacara-mengarok.html

Tuesday, December 9, 2014

PENDEKAR BUJANG LAPOK

Pendekar Mustar dan Pendekar Bujang Lapok
Pendekar Bujang Lapok. Itulah nama sebuah filem komedi klasik yang pernah ditonton oleh hampir semua rakyat Malaysia tanpa mengira lapisan peringkat umur. Ia dibintangi oleh Seniman Agung Tan Sri Dr. P. Ramlee, Seniman S. Shamsuddin, Seniman Aziz Satar dan Seniman Wak Mustarjo. Filem ini penuh dengan unsur jenaka yang menggeletek perasaan. Elemen kemelayuannya sangat kuat dan turut mengandungi unsur-unsur sindiran dan teguran.

Dari kacamata seorang pengamal silat, saya berpendapat bahawa filem ini sangat dekat dengan suasana sebenar di gelanggang. Saya sangat tertarik dengan cara Allahyarham melukiskan hubungan antara pelajar dengan guru. Ada masanya guru tua itu tersalah dengar dek kerana daya pendengarannya kian pudar dimamah usia. Perbualan mesra tapi penuh adab sopan itu juga memang benar-benar terjadi di dunia sebenar. Keluarga guru itu sudah dianggap seperti keluarga sendiri. Bermalam di rumah guru juga bukanlah perkara yang asing. Di sebelah pagi, Ramli, Sudin, dan Ajis membantu Pendekar Mustar mengerjakan tugas-tugas harian. Begitu jugalah yang dikisahkan kepada kami oleh Aki Jamal, tentang kisah beliau mengikut Haji Hamid mengerjakan kebun, menjala ikan, berburu dan sebagainya.

Dalam filem ini dilakonkan babak mereka belajar silat di halaman rumah, seperti mana juga cara orang Melayu dahulu belajar. Peristiwa lucu seperti seluar terkoyak, tersalah salin nota, salah faham tentang istilah kuda-kuda, dimarahi guru, ini benar-benar mengusik perasaan. Ini adalah realiti yang memang berlaku di gelanggang persilatan. Lucu, tetapi benar.

Dalam filem ini juga P. Ramlee menyindir kita tentang amalan-amalan salah seperti bertapa di kuburan dan berjampi mentera. Turut digambarkan, pesilat bukan sahaja perlu mahir berpencak, malah juga perlu menguasai ilmu pelajaran. Atas sebab itulah Pendekar Mustar menyuruh mereka bertiga bersekolah dan belajar membaca. Dalam suatu babak, digambarkan bagaimana kebijaksanaan Sudin dan Ajis menewaskan sembilan orang samseng dengan menggunakan akal adalah lebih berjaya berbanding Ramli yang menggunakan kudrat semata-mata. Walaupun Ramli dilihat lebih gagah, namun kejayaan Sudin dan Ajis ternyata lebih lumayan. Selain itu banyak lagi pengajaran yang boleh kita perolehi dari filem ini.

Filem Pendekar Bujang Lapok adalah suatu contoh filem komedi bertemakan silat Melayu yang cukup baik. Sememangnya filem ini kurang menekankan aksi silat kerana lebih menumpu kepada aspek komedi. Namun tidak keterlaluan sekiranya saya katakan bawa filem ini adalah satu-satunya filem komedi bertemakan silat Melayu yang tidak menghina silat Melayu. Kebanyakan drama komedi silat hari ini hanya menggayakan silat sebagai lawak bodoh. Aksi 'silat' yang dilakukan lebih condong ke arah gerakan-gerakan badut dari silat yang sebenar. Dari satu segi mungkin ia kelihatan lucu tapi dari segi lain ianya hanya menjatuhkan air muka silat Melayu. Hingga ke satu tahap, apabila terdengar saja bunyi serunai silat dalam drama komedi, sudah mula terlintas di fikiran, "Ah apa pula lah lawak bodohnya ini". Anak-anak muda menjauhi silat kerana bimbang ditertawakan orang. Tentu saja reaksi begini akan lahir apabila saban hari silat dilakonkan sebagai gerakan-gerakan badut.

Tujuan saya menuliskan artikel ini bukanlah untuk mendewa-dewakan filem lama ini tetapi untuk mengajak kita memikirkan tentang survival silat di zaman ini. Di zaman ini, filem begitu memainkan peranan besar dalam mempengaruhi masyarakat. Maka seharusnyalah silat dimartabatkan semula melalui filem dan kaca televisyen. Kita lihat bagaimana suatu masa dulu filem 'The Karate Kids' menaikkan nama Karate, filem 'Drunken Master' mengangkat nama 'Kung Fu', dan filem 'Ong Bak' memasyhurkan nama 'Muay Thai'. Peminat beladiri silat sangat merindukan Keris Hitam Bersepuh Emas, Pendekar Kundur, dan Loceng Maut. Jadi mengapa tidak orang kita menaikkan ilmu beladiri bangsa Melayu ini dengan filem silat. Kalau pun tidak ada filem baru yang boleh mengangkat imej silat, sekurang-kurangnya tak usahlah silat direndah-rendahkan tarafnya hingga menjadi bahan ketawa saja.

Silat Melayu ini begitu agung. Dengan ilmu inilah pahlawan dahulu mempertaruhnya nyawa mereka demi berjuang mempertahankan bumi Melayu ini dari dijajah. Ini ilmu Datuk Hang Tuah, ini ilmu pakaian Hang Jebat, ini ilmu Pahlawan Mat Kilau, ini ilmu pejuang Dato' Bahaman, ini ilmu perang Panglima Salleh, ini ilmu hulubalang Tok Janggut, ini ilmu senjata Dato' Sagor, ini perisai Dato' Maharaja Lela, ini ilmu Pahlawan Melayu! Jangan ilmu ini direndah-rendahkan. Kalau bukan Melayu itu yang meletakkan hak mereka betul pada tempatnya, maka siapakah lagi?

Sunday, December 7, 2014

PESANAN AKI

Haji Jamaluddin (Aki Jamal)

Ingat lagi bila Aki suruh saya menyampaikan pesan kepada orang yang dah berasa hebat.

"Sejahat-jahat ilmu ialah ilmu yang tak habis dituntut"


"Belajar tanpa guru, maka gurunya syaitan"



" Air di tempayan paling kuat kocaknya, kalau tak penuh"


Membuat definisi sendiri, ikut rasa sendiri. Bila tanya dek orang dah termanggu, kerana tiada tempat rujuk. menandakan mengaji tak habis lagi.

p/s : Kata-kata aki ini tersangat dalam maknanya. Bagi yang berguru dalam gelanggang tak ada masalah. Bagi yang tak tahu, bertanyalah pada yang berguru. Jangan nanti ada yang tersalah tafsir.

PENCARIAN DANA MAJLIS PERMUAFAKATAN ILMU

Mencari Dana untuk menzahirkan hasrat yang murni:
Majlis Permuafakatan Ilmu Silat Sendeng

Sebilah keris saya untuk dimaharkan kepada sesiapa yang berminat.\

Panjang : 5 inci.                                                                          

Hulu       : Tulang                                                                        
Mata       : Besi berpamor.                                                          
Harga   : RM 1250 termasuk pos dalam semenanjung Malaysia.
No Telefon: 0139388879 (Cikgu Sidek)                                      

Gambar diambil menggunakan kamera 16 mega pixel.boleh enlarge besar-besar dan buat penelitian.
Keris datang dari seberang







PANTUN SUDI MENYUDI

Pesilat Sendeng
Kehalusan jiwa bangsa Melayu itu terlihat dari seluruh aspek kehidupannya. Bermula dari senibina, adab, gaya berjalan, tutur kata, pakaian, senjata, kenderaan dan sebagainya. Dalam kehidupan seharian, budi bicara bangsa ini tersangat santun meskipun dalam keadaan marah. Mari kita singkap sama-sama pantun lama yang disusun sebagai permainan orang di masa berhadapan dengan musuh.

Dari pekan berjalan ke kota,

menyusur denai jalannya rata,
bijak tuan menyusun kata,
Sekarang turun menyilang senjata



Penat sungguh huma dituggal,
rehatkan badan mandi di kali,
Kalau sungguh tuan menjual,
beria juga hamba membeli

Anak raden menunggang kuda,
meninjau sempadan tanah Jawa,
Kalau yakin ilmu di dada,
beranikah tuan bertarung nyawa?

Mandi berlangir tengku ampuan,
ramuan herba bunga kantan,
Hebat menyindir bagai perempuan,
Mari berpencak bagaikan Jantan

admin

Sunday, November 16, 2014

KISAH PERTARUNGAN LONG MAMAT DAN CHONG CHOR

Long Mamat beradu silat dengan Chong Chor.
Long Mamat

Kisah ni sudah lama saya dengar, Akan tetapi butirannya begitu kabur hingga saya memendamnya dengan begitu lama. Namun sekiranya ada pembaca boleh berkongsi dan menambah baik kisah ini, pihak kami amat mengalu-ngalukannya. Apatah lagi membetulkan fakta-fakta dalam cerita saya ini. Yang pasti pertarung ini memang benar-benar terjadi kerana ramai yang menontonnya.Malangnya penonton-penonton itu sudah lama meninggalkan kita. Yang tinggal hanya sastera lisan yang bercelaru hujung pangkalnya. Namun begitu, kalau tidak ditulis, yang diperturunkan secara mulut ke telinga ini juga akan hilang ditelan zaman. Malang juga kita,tidak tahui bila pertarungan ini sebenarnya berlaku.
Secara kebetulan juga nama pendekar cina ini juga sama dengan ketua kumpulan penganas kominis yang bermaharajalela di Perak semasa zaman darurat.
Chong Chor dikatakan berasal dari tanah besar negara China. Sungguh pun begitu beliau ini beragama islam. Malangnya nama Islam beliau tidak pula diketahui. Beliau berkelana dari tanah besar China melawati kepulauan tanah melayu. Kegemaran beliau ialah mengajak pendekar-pendekar tempatan di tempat di mana beliau singgah untuk beradu kepandaian dan kemahiran bersilat. Di katakan juga teknik libasan kaki " kala jengking" beliau amatlah merbahaya dan telah mencederakan serta meragut nyawa ramai pendekar setempat. Kegemaran beliau bermain buah rendah membolehkan teknik libasan kala jengking ini dapat diaplikasikan dengan semaksimum mungkin.Beliau juga dikatakan tidak pernah lagi kalah dengan mana-mana pendekar kepulauan melayu
Beliau telah mengembara ke kepulauan Indonesia dan telah menewaskan ramai pendekar disana dan tibalah masa pendekar Tanah Melayu menjadi santapan beliau. Memang ada pun yang sudah jadi mangsa beliau.
Setibanya beliau di Muar, Johor Beliau telah mendengar akan kehebatan Long Mamat yang gah dengan kepantasan dan kekuatan pukulan tangan beliau. Maka Chong Chor segera ke Padang Muar untuk bertemu dengan Long Mamat.
Tidak susah nak mencari Long Mamat kerana hampir semua penduduk kenal beliau. Setelah bersalam dan memperkenalkan diri, Chong pun segera menyatakan hajat beliau dan mencabar Long Mamat.
" Sudikah tuan untuk beradu silat dengan saya?" tanya Chong Chor.
" Boleh!! " jawab Long Mamat tanpa teragak-agak.
Maka dipersetujui bahawa pertarungan itu akan di adakan disebuah tapak bendang kering di Padang Muar pada minggu yang berikutnya.
Berita pertarungan dua pendekar terbilang ini telah merebak keseluruh Muar dan kawasan berhampiran serta menjadi perbualan hangat penduduk setempat. Masing-masing juga menjangkakan bahawa Long Mamat mempunyai peluang yang tipis untuk menang memandangkan rekod tanpa kalah Chong Chor yang begitu hebat. Walau bagaimana pun masing-masing juga tidak sabar menantikan hari yang dijanjikan untuk mengetahui siapakah yang akan muncul sebagai pemenang.
Pada hari yang dijanjikan, orang ramai telah berkumpul dan berdiri di atas batas-batas bendang menantikan kemunculan dua pendekar hebat ini. Setelah sekian lama menanti, maka muncullah kedua-duanya dan berjalan menuju ketengah satu petak kering diringi sahutan dan sorakan orang ramai. kemudian suasana kembali hening, senyap dan sunyi menahan nafas penuh debaran.
kedua-dua pendekar pun mengelilingi satu sama lain mencari peluang. suasana begitu sepi sekali.
Long Mamat mendapat peluang yang dinantikan, Segera melepaskan satu tumbukan padu kearah rusuk Chong Chor. Kepantasan pukulan Long Mamat tidak dijangka oleh pendekar cina itu....Dbuuuk!!! kuat dan tepat mengenai sasaran.Bergema kuat jeritan Chong Chor kesakitan lalu terlambung 10 depa kebelakang dan jatuh di dalam ribunan lalang di tepi petak itu.
Namun begitu sebelum Chong Chor terlambung beliau sempat melepas tendangan libas kala ke rusuk kiri Long Mamat. Ini menyebabkan Long Mamat juga terlambung kebelakang.
Suasana sunyi tadi bertukar riuh rendah. Penonton berpandangan kearah satu sama lain. Kedua-dua pendekar itu tidak juga bangun-bangun. Terbaring di tempat mereka terhumban. Sungguh pun begitu orang ramai takut untuk menghampiri kedua-dua mereka
Namun setelah beberapa ketika, setelah pasti pertarungan itu berakhir berkerumunlah orang ramai mengelilingi kedua-dua pendekar itu. Chong berkeruh macam lembu kena sembelih dan meninggal dunia disitu juga. Ibarat kata orang yang menontonnya
" Diam-diam lalang, berhenti bergoyang, ajalnya sampai."
Long Mamat juga tinggal nyawa-nyawa ikan. Beliau segera dipapah pulang. Seminggu Long Mamat bertarung nyawa antara hidup dan mati. hanya bergantung dengan air kanji sahaja. Bisa sungguh libasan ekor lipan tu.
Alhamdulillah sembuh juga Long Mamat akhirnya.
Salam saya kepada seluruh waris dan keturunan Allahyarham Long Mamat. Sekian
admin.

Friday, November 14, 2014

MENGENANG JASA PAHLAWAN PAHANG


Pahlawan Mat Kilau

PAHLAWAN KEMERDEKAAN
(Kepada Pahlawan Pahang)

Pahlawan! 
jika hilangmu tanpa pusara 
jika pusaramu tanpa nama 
jika namamu tanpa bunga 
penjajah mengatakan engkau derhaka 
maka engkaulah pahlawan yang sebenarnya

Gema seabad silam 
Inggeris datang meredah Pahang 
bersama peluru bersama senapang 
membunuh menangkap setiap pejuang

Sungai Semantan berubah merah 
bukan sarap hilir ke kuala 
bukan rakit mudik ke hulu 
arus merahnya menjulang mayat 
pahlawan bangsa pahlawan rakyat 
tujuh liang dadanya tersayat

Pahlawan! 
Untukmu derita untukmu penjara 
bukan bintang tersemat di dada 
semangatmu api negara berdaulat 
namamu terukir di jantung rakyat.

~ Usman Awang

Sunday, November 9, 2014

HARI DUKA DALAM LIPATAN SEJARAH SENDENG

Keratan akhbar
Sepanjang sejarah Seni Silat Sendeng Malaysia, kita telah melalui detik-detik gembira dan duka. Keratan akhbar ini merakamkan detik kehilangan terbesar dalam sejarah perguruan kita..

Al-Fatihah untuk ruh Allahyarham..~

Wednesday, November 5, 2014

HAJI HAMID DALAM KENANGAN

Haji Abdul Hamid Hamzah
Saya bertemu dengan ramai orang di dalam dunia persilatan ini dan saya berkenalan ramai kawan dalam perguruan Sendeng ini. Melangkau batasan negeri. Berbincang tentang manfaat mempelajari ilmu persilatan, ia adalah sangat banyak. Tidak mampu untuk dijelaskan di sini satu persatu. Saya membayangkan entah bagaimanalah diri saya kalau Allah S.W.T tidak mempertemukan saya dengan perguruan ini. Entah bagaimanalah kita semua jika Allah S.W.T tidak memberikan kekuatan kepada insan yang bernama Haji Abdul Hamid ini untuk berjuang mendidik anak bangsa Melayu ini. Sungguh besar jasa Allahyarham. Sungguh pun beliau sudah tiada lagi bersama kita namun hasil perjuangannya masih dapat kita rasakan hari ini.


Marilah sama-samalah kita doakan agar ruh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.. Al-Fatihah..~

Haji Hamid dalam kenangan..~

Monday, November 3, 2014

BERSILAT DALAM GUA

Menggerakkan persatuan silat menemukan kita dgn macam2 orang. Macam2 peristiwa, macam2 pengalaman. Baru2 ini kami ada post gambar bersilat di depan gua. Secara tak langsung teringat kisah seorang lelaki yang bercerita tentang orang belajar bersilat di gua. Saya tak mahu dedahkan identitinya. Cukuplah kisahnya sebagai pengajaran.

Aksi di depan gua
Lelaki ini memperlekehkan budak2 yang belajar silat di sekolah. Katanya silat mesti belajar di gua. Tengok orang zaman dulu belajar di gua. Kena bertapa sampai Hang Tuah dan Hang Jebat datang ajar bersilat. Katanya dia dapat keris dari gua juga, ditarik dari perut bumi. Keris ditarik oleh seorang bomoh dari Medan. Umur kerisnya 4000 tahun, berasal dari Sumatera. Keris Istana. Ada pula katanya guru2 silat belajar darinya dan macam2 lagi kisahnya. Hebat sungguh sampai tak tercapai dek akal.

Pada mulanya rasa meluat dan panas hati juga sebab meninggi sungguh kata2nya, tapi sudahnya kami hampir ketawa. Sebagai orang yang belajar, kami tahu sebenarnya ceritanya itu bohong semata2. Satu pun tak boleh dipakai. Hebatnya mengalahkan Hikayat Merong Mahawangsa. Untuk kami terpangaruh itu jauh sekali.. Tapi cuba bayangkan kalau seorang budak muda yang masih mentah dan sedang bersemangat nak menuntut ilmu silat bertemu dengan orang begini, entahlah apa jadinya. Sebenarnya perkara2 beginilah yang merosakkan imej silat. Ibubapa pun bimbang nak menghantar anak belajar silat.

Yang sebenarnya kalau kita nak belajar ilmu silat, yang paling penting ialah kita carilah guru yang baik. Guru yang baik ilmunya. Guru yang baik tingkah lakunya, dan guru yang baik kefahaman agamanya. Itu yang lebih utama. Kemudian kita bergurulah darinya dengan cara yang sudah diajarkan oleh agama kita. Soal tempat tak penting. Ada orang belajar di rumah, ada orang belajar di bangsal, ada orang belajar di sekolah, ada orang belajar di masjid, malah di universiti pun ada.

Soal Hang Tuah belajar di gua di Gunung Ledang, itu adalah kerana gurunya tinggal di sana. Gurunya tinggal di sana kerana dia orang bertapa. Tapi Hang Tuah sendiri tidak belajar ilmu orang bertapa. Beliau hanya belajar ilmu hulubalang sahaja. Hang Tuah sendiri pernah menolak  tawaran gurunya dengan alasan ilmu itu tak tertanggung di atas kepalanya. Itu adalah bahasa halus untuk menyatakan penolakannya. Hang Tuah belajar di gua kerana ada guru, kalau tak ada guru nak belajar dari siapa? Dari jin?? Kalau macam tu tak payah bersilat pun tak apa..

Jadi buat adik2 yang belajar silat di sekolah jangan mudah merasa rendah diri bila diperlekehkan orang. Memang belajar silat di sekolah ni cara yang lebih moden tapi apa yang penting ialah ilmu yang kita perolehi itu benar, berkesan, boleh digunapakai dan paling penting tidak membuatkan kita terpesong dari agama. Barulah kita boleh selamat dunia dan akhirat..~

SEPAGI DI GUA KECHIL

Sekadar perkongsian gambar kepada semua yang melayari blog ini. Semua aksi dilakukan sendiri oleh pesilat-pesilat Sendeng Haji Hamid.

 Gambar-gambar ini dirakamkan di Gua Kechil, Kampung Ulu Gali, Raub Pahang. Sangat jarang rasanya aksi perguruan Sendeng kita dirakamkan dengan cara begini. Terima kasih kepada saudara Shafie Ridzuan atas kesudian beliau jadi jurukamera. Namun tujuan kami ke sini bukanlah untuk suka-suka saja. Gambar2 ini cuma sebahagian dari rakaman aktiviti di sana. Ada matlamat lain yang lebih penting dan akan kami ceritakan nanti.Tapi bukan untuk bertapa yerrr...

Permainan Pedang Melayu

Pecah Empat


Lompat Sekudi Kain


Tangkap Tembong

Gelut Tekpi

Tendang Sendeng

Permainan Tekpi

Lela Sembah

Permainan Tekpi

Kirai bunga

Seni Pedang Melayu

Sendeng!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...