Friday, July 10, 2015

GAYA TABIK DALAM SENDENG





Cerita orang lama matikan langkah pecah dengan tabik.

Sudah lama saya tidak menulis entri dan bercerita di sini. Tambahan lagi bila bulan Ramadan Al mubarak ini lagilah tiada masa.

Ada beberapa orang pesilat sendeng dari negeri lain bertanya saya kenapa orang-orang lama dulu ada yang mematikan pecah kuntau dengan tabik sebagaimana yang dilakukan oleh Tok Sidang dalam posting video tempoh hari.

Ceritanya pada satu majlis keramaian yang diadakan di padang Kelab Muar iaitu berdekatan dengan Padang High School. Allahyarham Haji Hamid telah membuat persembahan silat di hadapan Almarhum Sultan Ibrahim, Sultan Johor pada ketika itu.

Oleh kerana Tuanku telah mencemar duli hadir ke majlis itu dengan memakai pakaian panglima Johore Military Force (JMF), maka Arwah Haji Hamid telah megubah penamat pecah 8 toya yang biasa kepada tabik hormat bersesuaian dengan tatacara pemakaian tuanku pada ketika itu.
Cara matikan itu digunakan oleh anak murid lama Arwah. Namun sekarang jarang sekali saya tengok matikan pecah cara begitu dilakukan lagi. Tak salah kerana ia datang dari Arwah Haji Hamid juga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...