Monday, June 15, 2015

CERITA RENCONG ACHEH LAMA

Rencong Acheh (Gambar hiasan)

Cerita Rencong Acheh lama..,

Kawan saya sudah lama berhajat untuk menunjukkan rencong acheh warisan keluarga beliau kepada saya namun asyik terlupa sahaja.

namun, akhirnya bertemu jodoh juga. cantik sungguh matanya terdapat ayat-ayat quran yang pudar tercanting di kedua-dua belah matanya tapi timbul. Lama sungguh membeleknya dengan takjub. Selain daripada selawat dan bismillah pembuka kalam,. terdapat satu ayat dalam bahasa Arab yang bukan dari Al Quran. kebetulan ada kawan yang mempunyai rakan kampung yang faseh arab. dihantarnya gambar rencong itu kepada beliau.

5 minit kemudian dapatlah jawapannya
" Tiada ilmu pedang kecuali pemiliknya"
begitulah tafsirnya sangat ringkas tapi mendalam maknanya.
Saya memegangnya, mengilasnya menggayakan tikaman, memusingnya.
Kawan saya berkata sambil tersenyum

" Ini baru iya anak tok guru, bukan macam sikawan kita sorang tu. nampak aja benda ni mula bercerita tok moyang dia pendekar itu, pernah berperang kat situ sini. Aleh-aleh bertanya ini benda apa yek? macam mana nak pegang yek? Meluat aku mendengarnya.

Saya tersengeh kembang kena puji. sebelum saya memulangkannya saya berpesan. " Jagalah baik=baik senjata ni matanya sangat baik dan kukuh. biasanya bila dapat senjata lama yang kecil-kecil pakaiannya cantik, tapi matanya tinggal genting aje.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...