Friday, September 12, 2014

PANDUAN MENGELAKKAN DIRI DARI DICULIK


Hasil dari beberapa artikel majalah yang keluar dari majalah yang sudah keluar bertahun-tahun dulu.
Kejadian culik telah dilapurkan kian menjadi-jadi dewasa ini. Hingga kawasan-kawasan selamat seperti kampung-kampung dan tempat-tempat penuh orang ramai tidak lagi difikirkan selamat. kalau dahulu kes-kes penculikan hanya tertumpu kepada anak orang-orang kaya dan berotifkan wang tebusan, tetapi kini ia melebar kepada skop yang lebih dasyhat lagi, rogol, liwat dan bunuh serta baru-baru ini terdapat ura-ura penculikan berasaskan perdagangan anggota manusia dan dadah. Ini menyebabkan ibu-bapa berasa sangat gusar untuk melepaskan anak masing-masing keluarkan rumah. Sikap masyarakat untuk memilh pendirian " Lu hal lu, Gua hal gua" menyebabkan penculik menjadi begitu berani sampai sanggup untuk menculik ditengah-tengah khalayak ramai.
Sebetulnyalah saya memikirkan, kini tibalah masa yang sesuai untuk berkongsi sedikit pengetahuan agar dapat kita kongikan bersama. Ada yang kita sudah tahu dan anggaplah ia sebagai peringatan.
1. Elakkan diri dari berjalan berseorangan dan melalui kawasan-kawasan yang sunyi.
2. Maklumkan kepada ibubapa kemana kita akan pergi, dengan siapa dan pukul berapa kita akan balik. Sekiranya lewat cepat-cepat maklumkan mereka kembali.
3. Beritahu ibubapa kita kontek nombor 2, 3 orang rakan akrab kita.
4. Apabila kereta berhenti dan meminta bantuan bertanyakan pandu arah segera menjauhi kenderaan tersebut. Jangan sekali-kali mendekati kereta itu apabila pertanyaan mereka kurang jelas. Paling mudah cakap ' tak tahu' saja. dan segera beredar.
5. Apabila tangan anda ditarik oleh individu-individu yang tak dikenali, segera menjerit " Tolong saya diculik! saya tak kenal dia! berulang-ulang kali.Insyallah orang berhampiran akan segera membantu. Lazimkanlah diri anda dengan frasa ini. Kalau anda menjerit seperti biasa Lepaslah! tolong! awak siapa! bantuan akan lewat sampai kerana orang yang berdekatan akan ingatkan anda sedang bergaduh pak we mak we atau adik abang. Ingat Penculik cekap boleh menculik dalam kurang dari 15 saat aje.
5. Apabila anda sedar, anda diekori, segera ketempat paling ramai orang duduk disitu dan hubungi mak ayah atau rakan untuk mengambil anda balik. Paling tidak pergi ke pengawal keselamatan supermarket dan lapurkan masalah anda. Mereka ini kebanyakkan ex army atau ex police personel dan mereka tahu tindak yang patut dibuat.
6. Sekiranya anda berani, di tempat ramai orang,apabila sedar anda sedang diekori,Apabila mereka dekat, anda buat pusingan 180 darjah secara tiba-tiba dan berjalan pantas ke arah mereka. Tindakkan yang tidak dijangka ini akan " caught them of guard" selama beberapa saat dan anda bepeluang untuk melarikan diri. dalam pada masa yang sama Anda juga boleh pastikan samada mereka itu mengekori anda atau tidak.sekiranya mereka berpusing juga setelah tersedar dari kejutan itudan terus mengekori anda. Tanpa ragu-ragu pergilah kepada orang yang berdekatan dan mintalah bantuan.
7. Belajarlah serba sedikit seni mempertahankan diri. kerana ia sangat berguna diwaktu-waktu begini.
8. Bawa sikat plastik ( kalau yang besi lagi baik) yang pemegangnya tirus dan panjang yang boleh dibeli di kedai-kedai runcit
9. Yang paling penting jangan panik.
Adalah diharapkan sedikit panduan ini boleh memberi banyak manfaat kepada para pembaca. Mohon maaf juga kerana lama dah tak berkarya. Almaklumlah sibuk sekarang ni.
Admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...