Wednesday, September 17, 2014

Adab Meminta & Berguru

Assalamualaikum kepada semua pembaca ruangan ini,

Alhamdulillah posting saya tempoh hari mengundang beberapa 'feedback' yang boleh kita fikir-fikirkan bersama. Satu tentang ada guru yang melarang anak buahnya berjumpa Aki. Tak apa itu cerita lama. Kita tak ambil port pun, tapi siapa yang rugi....., kedua ada pulak cerita tentang Aki yang dikatakan kedekut ilmu. kepada orang-orang macam ni, saya sarankan cerminlah muka anda kat air longkang yang bewarna gelap tu. begitulah hitam dan busuknya hati anda.

Pertama, saya ingin tegur cara anda meminta ilmu tu, kadang-kadang kita terlupa, cara pembawakan kita itu akan mencerminkan niat kita sebenarnya, ada riak dan egonya tapi kita tak perasan. Namun Aki paling cepat membaca orang. Dia layan jer lepas tu siapa yang kena tadah curahan tak puas hati dia....sayalah.

Kedua, nak mintak tunjuk itu, tunjuk ini, tapi bila Aki suruh bersilat depan dia, pakat tak berani, macam mana dia nak beri. kalau bersilat pun banyak cacat celanya. Maksudnya hak pergerakan basic pun hancus. Buat apa dia nak beri.

Ketiga, masa tak kena, datang pada ketika dia buat kerja, masa dia tengah buat tekpi, masa dia tengah buat kerambit, masa tengah buat pedang. Kalau dia melayan anda, kerja dia tak siap. Bila kerja tak siap fulus pun tak masuk. Dia pun mana ada mood.

Keempat. Mintak tunjuk, tapi sibuk merakam, bukan nak bersilat tapi sibuk nak merakam. Itu lagi dia marah.

Kelima, baru datang sekali dua...,dah mintak itu, mintak ini. empunya diri pun Aki tak berapa kenal lagi. Ingat lagi Aki cakap " Apa ilmu silat ingat mudah ke nak beri."

Saranan saya

Datanglah pada ketika dia mengajar, kemudian nyatakan hasrat, ikut kelas dia, biar dia tengok anda bersilat. Lepas tu terpulang pada dia nak beri atau tidak.

Jaga tingkahlaku rendahkan diri, turunkan ego, susun kata-kata elok-elok. kerana nak minta mengajar ni bukan sama macam nak minta barang. Tapi jangan pula sampai mengampu

Jangan lupa adat dan adab antara guru dan murid. Ramai yang lupa bahagian tu.

Jangan mintak perkara yang memang dia tak akan beri. Contoh ilmu payung senandung, ilmu kebal.

Paling penting hak anda nak meminta, Hak dia nak memberi, Jadi kalau tak dapat jangan berkecil hati sambil mengata itu dan ini.

Saya masih teringat rakan saya, anak murid Aki, Jalal namanya, rumah mak dia seberang jalan Sek Men Teknik Tengku Ampuan Afzan, Bentong. Bersilatnya cantik, kemaslah orangnya sembahyang pun tak pernah tinggal, memang kaki masjid. 4 kali ke Sungai Mati, nak belajar dengan Allahyarham Haji Hamid, Arwah tak mengajar sikit pun. Sampai saya pun kehairanan. Aki cakap ada la tu benda yang tak kena. Masa tu pakai naik bas mana ada highway. Tapi si Jalal tak kata apa pun, cuma dia cakap tak ada rezeki.

Buat renungan bersama. nak belajar biar belajar dari bawah.belajarlah dengan ikhlas dan bukan untuk nakkan sesuatu.Buatlah resmi padi, makin berisi makin tunduk, tapi sekarang banyak pakai resmi lalang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...