Friday, October 24, 2014

FUNGSI PENGAPIT RAJA SEHARI

Bolehkah ini dibawa renungan?

Masa saya nak berkahwin dengan isteri saya dulu, Aki telah memberi beberapa petua bila nak masuk rumah, lafaz akad nikah dan petua-petua nak masuk kampung orang.

" Yelah, nak mengambil anak dara orang" kata Aki
" Mana tau kalau ada orang yang tak puas hati dan nak memalukan engkau" tambah beliau.

Isteri saya berbangsa melayu berketurunan dari selatan Siam. Ikut salasilah, dari Raja Ligor kata abang beliau yang memegang salasilah. Kampung beliau pada masa tu agak terpencil dan rata-rata penduduk di situ bertutur dalam bahasa siam pasar yang diselang-selikan bahasa melayu kedah pelet siam yang sekow kopi kedah ha ha. Sekarang hanya orang-orang tua sahaja yang bertutur begitu. Melalut dah!

Bersilat depan Pengantin. (Gambar Hiasan)

Saya yang kehairanan bertanya:
" Keluarga dia ke yang nak buat begitu?"
" Ape bodoh engkau ni, bodoh jugak la keluarga dia kalau buat begitu!. Takkan dah terima engkau lepas tu nak memalukan engkau dan keluarga dia depan orang ramai Jawab Aki yang mula bengang dengan kejahilan saya.

" Ni..., mana tau ada orang yang tak puas hati dengan keluarga dia atau orang nakkan bakal bini engkau tu, tapi tak dapat. Masa nilah paling sesuai nak balas dendam." jelas Aki

"Oooo..," saya mengangguk kepala baru faham.

Jadi dipendekkan cerita Pakcik saudara saya Abdul Rahman bin Haji Idris.- belah mak ( Haji Idris jalan Atas Banggol, kota Bharu, Kelantan. Arwah Tok pernah mengajar mengaji quran kepada anak sultan Kelantan, masa dulu.) menceritakan perkara yang sama pada saya dan saya maklumkan kepada beliau yang abah dah suruh saya bersedia.

Namun begitu mereka berbincang dan bersepakat untuk menjadi pengapit saya pada malam besar saya tu. Dapatlah saya dua pengapit yang power-power ha ha. Saya diijab kabulkan dekat pukul 11.30 malam pada hari itu. Pasal Tok kadi nak tengok bola piala malaysia final:- Pahang lawan Kedah dulu.., ha ha itu bahagian lawak pulak

Alhamdullillah dengan sekali lafaz. Perkara yang paling mendebarkan itu selesai dengan begitu mudah. Termasuklah membaca taklik dalam tulisan jawi.

Banyak fungsi pengapit nih. meredakan debaran si pengantin.2. membaca atau melihat perubahan perlakuan pengantin takut-takut ada orang nak sudi. Takut pengantin naik takut, tak boleh jalan. hilang keyakinan ( gugup ) dan jadi gagap. Kalau ada orang menyerang, pengapitlah pelindung pengantin.

Jadi belajarlah sikit-sikit ayat pelindung dan petua-petua orang tua-tua. Pandai serta serba sedikit adat-adat melayu supaya taklah Sipengantin dibuat orang suka-suka hati dan sipengapitlah yang paling kuat gelak: Bodoh punya cerita!

Jadi.., kerja pengapit bukan sekadar mengipas pengantin tau.

Admin.
p.s - Malam tu Pahang menang lawan kedah 1- 0, Gol minit ke 7 masa pertama. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...