Monday, August 11, 2014

Kursus Pembantu Jurulatih

Ramai pesilat silap konsep tentang kursus ni, Ye betul, ia nak menyeragamkan pergerakkan. Tetapi ia lebih kepada mengajar mereka untuk mengajar.dengan berkonsepkan " tunjuk, hurai dan betul". Dikembangkan menjadi boleh tunjuk, boleh hurai dan boleh betulkan. Lebih kepada teknik-teknik mengajar. Kalau nak betulkan pergerakkan dibuat masa grading bukan masa kursus. kalau nak betul tu sikit-sikit saja sebab dari awal lagi guru sudah pun melihat pesilat itu dari segi komitmen dan pergerakan silatnya. Apatah lagi dari segi sahsiahnya.

Seorang pembantu jurulatih mesti datang awal ke gelanggang dan membuat perkara-perkara asas

Sebelum Kelas bermula
1. membersihkan gelanggang
2. mengambil kedatangan
3. mengutip yuran
4. Membuat latihan memanaskan badan serta regangan

Semasa kelas bermula
1. membantu jurulatih membuat gerakan-gerakan asas cth pelebat.
2. membetulkan kesalahan yang dibuat oleh pesilat semasa sesi latihan asas atau tahap satu. Bukan perkara ini setiap sesi dilakukan?
3. Dapat mengendalikan kelas asas sekiranya disuruh oleh jurulatih. ini berlaku kalau kelas itu kelas bercampur atau ada pesilat yang baru masuk.
4. Bila buah baru dipelajari, mereka sama-sama belajar.

Selepas Kelas
1. Menutup gelanggang dan memadamkan lampu.
2. Menjalankan amanat yang diminta oleh guru atau jurulatih
3. mengumpul segala peralatan dan menyimpannya baik
4. melapurkan masalah pesilat dan gelanggang
5. Menyerahkan kutipan yuran kepada bendahari sekiranya ada.

Martabat dan pandangan umum pesilat lain dan masyarakat sudah terletak pada mereka. Kalau mereka sama-sama lepak sementara menantikan guru atau jurulatih, bermakna mereka itu perlu diberi teguran. Mereka perlu meraih hormat dari pesilat yang lain. sebab itu sahsiah mesti tinggi. terutamanya dari segi menjalankan amanah.

Bukan semua pesilat yang hebat boleh menjadi guru yang hebat tetapi guru yang hebat boleh menjadi pesilat yang hebat. Jadi Bahagian pengucapan umum adalah satu aspek penting yang dinilai dalam kursus ini

So apa lagi nak join tak sekiranya ia diadakan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...