Saturday, May 21, 2022

Hasrat dan wasiat Almarhum Tuan Haji Jamaludin bin Shahdan kepada anak anak Sendeng Tn Haji Abdul Hamid





Hasrat dan wasiat Almarhum Tuan Haji Jamaludin bin Shahdan kepada anak anak Sendeng Tn Haji Abdul Hamid

Bagaikan akan tahu, usianya didunia ini tidak panjang, almarhum telah menurunkan wasiat beliau kepada saya serta beberapa orang lagi yang berkesempatan mendengarnya. Maka saya tulis wasiat ini mengikut bait bait tutur katanya sebagaimana ia diturunkan kepada saya.

1, Dek.., bila abah dah takde, persatuan ini kau serah balik kat Pakcik Atan kau. Orang lain tak boleh ambik persatuan ni. Ini hak dia dan keluarga dia.
saya pun bertanya: Lepas Pakci Atan ambik, Pakcik Atan kena buat apa Bah?
Terpulang pada Pakcik Atan kau.
2. Bila abah tak ada, kau kena tolong Pakcik Atan Kau. sebab dia sangat memerlukan pertolongan kita.
3. Silat ini adalah gabungan 2 silat yang tertua di Tanah Melayu. Ia ada harga diri dan adabnya tersendiri. Jangan sekali kali kau gadaikan maruah dan harga diri, silat ini semata mata nak dapatkan duit.
4. Rosak kebanyakan silat sebabkan politik, dalam silat ni, jangan ada dimasukan unsur politik. Bila duduk dalam silat ni, politik yang kamu bawak letak kat tepi tangga.
5. Silat ni tak ada guru utama, hanya ada waris dan majlis guru. Apa apa hal, rujuk kat kat Pak Atan kau.

Dalam dia tahun sebelum arwah pergi, beliau telah cuba untuk membawa guru-guru lama untuk dibawa berbincang dan bermesyuarah di Pahang. antara kata kata beliau

Bawak dia orang kesini, kita berbincang mencari kekuatan dan menegur budak budak baru ni. balik semula cara adab dan adat serta ajaran yang diturunkan oleh Uda Hamid. jangan dibiarkan budak baru ni buat sesuka hati dia orang jer.

Beliau berkata kepada guru lama.

Jangan takut hilang pengaruh, mesti berani menegur perbuatan salah pesilat. Jangan dijadikan kita macam quran buruk. mesti tegas.

Kepada anak murid silat pula beliau memperli

Macam mana kau boleh mengaku dia guru kau? Bila ditegur merajuk bermasam muka kemudian menghilangkan diri, sedor sedor dah jadi guru. Apa punya anak murid tu?

Yang paling kerap dipersoalkan: Siapa bagi tauliah kat kau mengajar? Aku pun dapat kat hujung tangga aje.

Petang terakhir hayat arwah. beliau datang ke rumah saya dekat dekat maghrib dan bertanya
" Dek macam mana rancangan kita nak bawak guru-guru lama berkumpul disini?"

Saya menjawab Abang dah cakap dengan Pak Atan, Pak Atan kata nak bawak berbincang anak beranak lepas raya nanti.

Aki menggangguk sambil berkata. Nanti bila kau jumpa dia orang nanti, Kau sampaikan salam Abah kat dia orang ye. Abah tak larat nak jalan jauh nak menjemput jemput ni.

keesokan harinya pada pukul 10.00pg. arwah telah diserang stroke pangkal saraf tunjang dan pada pukul 12.00 tengahari keesokannya Tuan Haji Jamaludin bin Shahdan menhembuskan nafasnya yang terakhir di HOSHAS, Temerloh.

Bagi saya secara peribadi

Pesatuan Sendeng Tuan Haji Abdul Hamid yang ditubuhkan di negeri Pahang ini, adalah untuk memenuhi hasrat dan pegangan arwah Aki dan bukan Guru lain.

Ditubuhkan di Negeri lain dengan izin dari Pak Atan Sendiri, Sekiranya tidak boleh mendokong hasrat arwah Aki, pulangkan balik nama sendeng Tuan Haji Abdul Hamid kepada kami di Pahang ini. Perjuangan tuan tuan sekadar kulit aje. Nampak sama, isi tak sama. sebagaimana logo dulunya sama sekarang tak sama, ikut tuan tuanlah nak tubuh sendeng apa. yang penting berdasarkan penulisan dan kiasan saya serta beberapa orang lagi dalam fb kami ni, perjuangan kami jelas.
Sekian, terimakasih

ADMIN
21.05.2022
4.03PM

 


 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...