Sunday, March 29, 2015

SILAT & MMA

SILAT OLAHRAGA
Silat ni kalau masuk MMA boleh menang Ke?

Itulah soalan yang selalu dilontarkan oleh orang-orang yang suka menyakat dalam mana-mana fb persatuan silat. Biasanya soalan-soalan itu tidak dibalas atau respon kalau ada pun biasanya dijawab dengan jawapan-jawapan yang banyak diselit dengan perasaan kecewa dan marah.

Jangan marah..dan terus membalas dengan kenyataan-kenyataan yang kurang matang kerana jawapan itu mebolehkan orang menilai diri kita sebenarnya sebalik berilah jawapan yang rasional.

'Direct confrontation' sebenarnya tidak matang iaitu balas-balas cakap. kita dah kalah bahagian tu jangan jadi " menang sorak tapi kampung tergadai".

Kadang-kadang Aki mengajar 'the Art of pure hand to hand Combat'. saya sendiri pun terkejut bagaimana sendeng dan silat secara umumnya kelihatan begitu moden sekali.

Kedudukan pasangnya begitu berbeza sekali. begitu relaks dan neutral. kalau kita berkuda-kuda dan berpasak. itu namanya kita bertahan. kuat kubu kita lemah serangan kita. Tapi kalau lawan dengan Mat Saleh yang 5 kaki 7 sekurang-kurangnya mampu kita sekadar bertahan saja ke? tanya Aki. Jadi kedudukan mesti mobile dan neutral kerana kita bertahan dan menyerang bertukar-tukar dengan cepat.

Tiada bunga-bunga dan menangkap-nangkap pukulan orang dan tiada lagi kunci mengunci. kalau nak kunci setara mana nak kunci kederat Mat Saleh ni kata Aki lagi.

Jadi macam kedudukan boxing pun ada, macam sendeng pun ada. footwork sangat 'nimble' pastu pukul,pukul dan pukul dari straight punch sampai ke pukul sendeng. Attack dan counter attack. Silat sendeng jadi sangat moden penyudahnya. tepat pukulan kena sendi dan bahagian-bahagian lemah musuh.

Jadi maka disini buah pukulan sendeng yang dikata pantas dan padu menjadi penentu.
Tapi kalau masuk MMA ada undang-undangkan. maka banyak pukulan ni kira batallahkan.

lepas tu bila musuh guna ' power to weight ' atau kata ringkas kederat badan untuk menumbangkan kita untuk buat grapple, choke atau hold sebagaimana jujitsu dalam gelanggang octagon susah juga kitakan. sebab majoriti silat kita memang fail bahagian ni. Kena fikir juga tu.

Tapi Aki tidak menyediakan anak muridnya untuk MMA. Dia sediakan anak muridnya untuk actual fight. Apabila nyawa diri dan keluarga, maruah bangsa agama dan negara menjadi pertaruhan.

So balik kepada soalan. boleh menang ke? Kalau latihan yang cukup, badan mantap dan boleh mengatasi kelemahan silat dalam floor grappling, choke dan hold kita mempunyai peluang yang sama rata.

kalau dalam actual fight? insyaAllah boleh. Tapi dalam gaduh betul-betul mana ada main adil betul tak? Jadi latihan yang mencukupi akan jadi penentu.

lagi satu Aki cakap 'It's all about conserving your energy' iaitu mengunakan tenaga sikit untuk menumbangkan lawan. simpan tenaga katanya. sebab dia kata majoriti orang melayu ni tahap latihannya tak cukup kalau nak dibandingkan pesilat-pesilat dari luar. bergaduh ni hodoh so jangan mimpilah dan terpengaruh nak buat style-style macam dalam filem tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...