Sunday, March 23, 2014

Cerita Haji Hamid 2 (Menjala udang terjala buaya)

Aki bercerita, zaman dulu kalau bersilat memanglah tak berbayar macam sekarang ni tetapi kalau Arwah Haji Hamid nak membersihkan kebun, kita turun sekali tolong. Kalau nak mencari lauk di sungai, kita sama-sama turun menemankan beliau kata Aki. Jadi tibalah suatu hari Haji Hamid mengajak Aki turun ke sungai Muar untuk menjala udang galah. Dengan menaiki perahu mereka berdua mendayunglah ke tempat yang dijangkakan ada banyak udang. Pada tebaran jala yang pertama, mereka berdua dapat banyak udang. Bila menarik jala pada ditebar kali kedua, jala Allahyarham lekat. Puas beliau berhempas pulas menarik jala tersebut, namun tak bejaya. Haji Hamid pun berpaling di haluan lalu berkata: " Jala lekat Din, Kau tunggu di sini, aku nak turun lepaskan." Dengan berhati-hati Allyarham pun turun kaki dulu dari perahu, kemudian terus menyelam. Tinggallah Aki kesorangan dalam perahu tersebut. Masuk 2 minit Aki dah mula risau, kelibat Haji Hamid tak nampak pun. Dengup jantung dah mula dengar kat telinga 'dub,dab,dub,dab'. Suasana yang sunyi yang dipenuhi bunyi unggas-unggas paya bakau menambahkan kerisauan Aki. Kat bawah belum ada tanda pun Haji Hamid akan naik. Air berkocak pun tidak. Aki dah mula risau tahap dewa. Mata mula meninjau jauh. Takut-takut Allahyarham muncul kat tempat lain. Setelah sekian lama menunggu dalam kerisauan, akhirnya mucul juga kepala Haji Hamid dipermukaan air, tercungap-cungap, beliau menarik jalan yang tersangkut tadi keatas perahu sebelum beliau kemudiannya naik. Jala tu dah koyak tapi koyaknya pelik. Haji Hamid mengangkat jala tersebut dan menunjukkan bahagian yang koyak itu. Koyak tu bentuk bulat, lebih kurang dua pemeluk. Terketar-ketar Aki bertanya: " Bawah tu ada benda tu ke?" Jawab Haji Hamid dengan bersahaja "Kalau aku tahu dia kat bawah, Aku tak turun. Jom kita balik Din" Dalam perjalan pulang Allahyarham memberitahu buaya tu lebih besar dan panjang dari perahu yang mereka naik. Kalau dah koyaknya saja lebih kurang 2 pemeluk, mau ke tidak. Aki pun apa lagi mendayung, tengok belakang, tengok depan, pantang nampak kayu terapung je, hati pun dub,dab,dub dab,dub,dab. ha ha ha sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...