Tokoh Lagenda Seni Silat Sendeng Haji Hamid

Haji Jamaludin Shahdan dan gurunya Haji Hamid Hamzah

M

M

Tuan Haji Jamaluddin Bin Shahdan

Dalam Kenangan

Kursus Pemantapan Sendeng Haji Hamid

Kursus pemantapan sendeng ini diadakan di Kuala Dong, Raub.

Saturday, May 21, 2022

Hasrat dan wasiat Almarhum Tuan Haji Jamaludin bin Shahdan kepada anak anak Sendeng Tn Haji Abdul Hamid





Hasrat dan wasiat Almarhum Tuan Haji Jamaludin bin Shahdan kepada anak anak Sendeng Tn Haji Abdul Hamid

Bagaikan akan tahu, usianya didunia ini tidak panjang, almarhum telah menurunkan wasiat beliau kepada saya serta beberapa orang lagi yang berkesempatan mendengarnya. Maka saya tulis wasiat ini mengikut bait bait tutur katanya sebagaimana ia diturunkan kepada saya.

1, Dek.., bila abah dah takde, persatuan ini kau serah balik kat Pakcik Atan kau. Orang lain tak boleh ambik persatuan ni. Ini hak dia dan keluarga dia.
saya pun bertanya: Lepas Pakci Atan ambik, Pakcik Atan kena buat apa Bah?
Terpulang pada Pakcik Atan kau.
2. Bila abah tak ada, kau kena tolong Pakcik Atan Kau. sebab dia sangat memerlukan pertolongan kita.
3. Silat ini adalah gabungan 2 silat yang tertua di Tanah Melayu. Ia ada harga diri dan adabnya tersendiri. Jangan sekali kali kau gadaikan maruah dan harga diri, silat ini semata mata nak dapatkan duit.
4. Rosak kebanyakan silat sebabkan politik, dalam silat ni, jangan ada dimasukan unsur politik. Bila duduk dalam silat ni, politik yang kamu bawak letak kat tepi tangga.
5. Silat ni tak ada guru utama, hanya ada waris dan majlis guru. Apa apa hal, rujuk kat kat Pak Atan kau.

Dalam dia tahun sebelum arwah pergi, beliau telah cuba untuk membawa guru-guru lama untuk dibawa berbincang dan bermesyuarah di Pahang. antara kata kata beliau

Bawak dia orang kesini, kita berbincang mencari kekuatan dan menegur budak budak baru ni. balik semula cara adab dan adat serta ajaran yang diturunkan oleh Uda Hamid. jangan dibiarkan budak baru ni buat sesuka hati dia orang jer.

Beliau berkata kepada guru lama.

Jangan takut hilang pengaruh, mesti berani menegur perbuatan salah pesilat. Jangan dijadikan kita macam quran buruk. mesti tegas.

Kepada anak murid silat pula beliau memperli

Macam mana kau boleh mengaku dia guru kau? Bila ditegur merajuk bermasam muka kemudian menghilangkan diri, sedor sedor dah jadi guru. Apa punya anak murid tu?

Yang paling kerap dipersoalkan: Siapa bagi tauliah kat kau mengajar? Aku pun dapat kat hujung tangga aje.

Petang terakhir hayat arwah. beliau datang ke rumah saya dekat dekat maghrib dan bertanya
" Dek macam mana rancangan kita nak bawak guru-guru lama berkumpul disini?"

Saya menjawab Abang dah cakap dengan Pak Atan, Pak Atan kata nak bawak berbincang anak beranak lepas raya nanti.

Aki menggangguk sambil berkata. Nanti bila kau jumpa dia orang nanti, Kau sampaikan salam Abah kat dia orang ye. Abah tak larat nak jalan jauh nak menjemput jemput ni.

keesokan harinya pada pukul 10.00pg. arwah telah diserang stroke pangkal saraf tunjang dan pada pukul 12.00 tengahari keesokannya Tuan Haji Jamaludin bin Shahdan menhembuskan nafasnya yang terakhir di HOSHAS, Temerloh.

Bagi saya secara peribadi

Pesatuan Sendeng Tuan Haji Abdul Hamid yang ditubuhkan di negeri Pahang ini, adalah untuk memenuhi hasrat dan pegangan arwah Aki dan bukan Guru lain.

Ditubuhkan di Negeri lain dengan izin dari Pak Atan Sendiri, Sekiranya tidak boleh mendokong hasrat arwah Aki, pulangkan balik nama sendeng Tuan Haji Abdul Hamid kepada kami di Pahang ini. Perjuangan tuan tuan sekadar kulit aje. Nampak sama, isi tak sama. sebagaimana logo dulunya sama sekarang tak sama, ikut tuan tuanlah nak tubuh sendeng apa. yang penting berdasarkan penulisan dan kiasan saya serta beberapa orang lagi dalam fb kami ni, perjuangan kami jelas.
Sekian, terimakasih

ADMIN
21.05.2022
4.03PM

 


 

Sejarah Penubuhan Persatuan Seni Silat Sendeng Tuan Haji Abdul Hamid

Sejarah Penubuhan Persatuan Seni Silat Sendeng Tuan Haji Abdul Hamid, Negeri Pahang serta Hasrat Arwah Aki dari pandangan seorang anak.

Assalamualaikum...memang sudah lama saya berniat untuk menulis sejarah persatuan ini, tetapi memandangkan kesuntukan waktu dan bebanan kerja maka saya beberapa kali telah menangguhkannya. Namun begitu suada masanya saya kira, saya perlu menulis sejarahnya secara ringkas dalam penuh kontroversi serta menyampaikan pesanan dan hasrat arwah Aki.

Sejarah Awal

Silat sendeng ini yang Arwah Aki pelajari dari Allahyarham Tuan Haji Abdul Hamid mula menapak di Pahang pada tahun 1969. di alamat KT 2, Ketari Bentong Pahang. Pada ketika itu Aki mengajar di SMRJK Ketari yang sekarang dikenali sebagai SMK Ketari, Kumpulan pertama yang arwah turunkan ilmu ini kepada 7 orang anggota unit gerak khas ( komando ) yang ditempatkan di Bentong, Pahang, ( yelah Bentong kan black area masa tu.) Koperal Hanim berminat untuk mempelajari sendeng setelah kalah dalam pergurauan gelanggang sebanyak 3 pusingan dengan Aki. Beliau sangat gembira dapat berkenalan dengan Aki kerana selama ini beliau sendiri tercari cari silat melayu yang boleh menandingi karate yang dipelajarinya. Didepan rumah inilah sendeng berkembang ke Raub, Lipis dan Kuantan mengikut pergerakan Aki dan anak anak muridnya. Di Kuantan misalnya bertapak ketika Aki mengajar di SMK Ayer Puteh, Manakala di Lipis mengikut Allahyarham Cikgu Rosli dan Allahyarham Wan Razak.

Di Kt 2 ketari inilah Allahyarham Tuan Haji Abdul Hamid bin Haji Hamzah telah turun sebanyak 7 kali bagi mengatamkan anak anak murid arwah Aki. Menurut Aki Arwah Uda turun bukan sekadar mengatamkan pesilat aje, tetapi beliau sendiri akan mengajar dan membetulkan gerakkan pesilat. Kadang kadang sampai 2 minggu arwah berada disini. Ramailah dapat merasa air tangan Arwah Uda pada masa ini. Antara yang masih hidup ialah cikgu Abdul Rahman bin Satam dan Pakcik Amin Bukit Piatu. Kata Aki masa Uda mengajar, dia tak berdiri ditepi tetapi akan berada dalam barisan menyorong pelebat. bila budak khatam, aku pun khatam sama ambil berkat guru katanya. Sebab itu lah Aki pantang kalau anak murid lamanya turun tapi duduk tepi buat buat senior. Kalau nak datang masa aku mengajar, masuk gelanggang dan sorong pelebat katanya. bukan tunjuk hebat. hebat engkau tu takde maknanya buat aku. katanya ketika menegur anak muridnya yang pernah mewakili Malaysia dan datang memakai track top malaysia.

Ketika menghantar Uda pulang pada kali ke 7, Aki telah menyerahkan duit belanja untuk datang pada kali seterusnya. Lalu ditolak oleh Uda semasa menaiki tangga rumah lama beliau diwaktu subuh.

'Tak payahlah Din duit duit ni, cukup dah asam garam kau ni. Boleh la kau mengajar. Tak Payah engkau panggil panggil aku lagi" begitulah lebih kurang kata Uda Hamid meninggalkan Aki dalam keadaan termangu-mangu bersendirian.

Walaupun Aki mengajar sendeng ini merata tetapi gelanggang di KT2 Ketari, tetap dibuka sehingga ditutup pada tahun 1985 dengan mengatamkan 7 orang pesilat terakhir gelanggang itu.

Pada lewat tahun 80an, kita dikejutkan dengan berita pemergian Tuan Guru Haji Abdul Hamid bin Haji Hamzah.. seorang guru silat yang hebat, seorang tukang masak yang handal dan juga pernah menjadi Imam di Masjid Bukit Kangkar. Maka disinilah bermula langkah pembentukan Sendeng Malaysia.

Seni Silat Sendeng Haji Abdul Hamid

Seperti yang diketahui ramai, Sendeng Haji Abdul Hamid Negeri Pahang ditubuhkan selepas Sendeng Malaysia yang lama telah dibatalkan pendaftarannya oleh ROS Malaysia. Aki pada ketika menjadi presiden Sendeng Malaysia pada telah bertekad untuk tidak menyertai Sendeng Malaysia lagi. Biarlah sekiranya sendeng Malaysia dihidupkan kembali. orang lain selain daripada beliau yang mengapalainya. Aki banyak berkecil hati kerana berlaku banyak pertelingkahan dalam ahli ahli lama dalam masa yang sama arwah tidak tahu lansung akan perjalanan persatuan silat sendeng pada waktu tu. Beliau pada ketika itu merasakan seolah olah dipinggirkan. Justeru itu apabila Sendeng Malaysia dibubarkan telah memberi peluang kepada Arwah Aki membuka persatuan baharu khas untuk anak anak Pahang.

" Biarlah sendeng ini khas untuk anak Pahang sahaja" ujar beliau

Bagi memenuhi hasrat beliau, beliau telah berjumpa dengan anakanda kepada Haji Abdul Hamid bin Haji Hamzah iaitu En Ahmad Nazari bin Haji Abdul Hamid dan menyatakan hasrat beliau. Bukan mudah bagi Encik Ahmad Nazari untuk memberikan keizinan beliau apatah lagi persatuan ini ditubuhkan agak jauh dari negeri Johor serta apa bezanya dengan persatuan-persatuan silat sendeng yang lain. Akhirnya Aki menjelaskan sebab sebab tujuan penubuhan silat ini di Pahang. Maka penjelasan yang dibuat oleh Arwah Aki telah dapat memuaskan hati En. Ahmad Nazari. Setelah berbincang dengan Arwah bonda beliau serta mendapat restu maka En Ahmad Nazari bersetuju untuk turun ke Pahang bagi merasmikan penubuhan Persatuan Seni Silat Haji Abdul Hamid pada 14hb Ogos 2005 di Dewan Kris Mas, SMK Bentong. Namun begitu persatuan ini tertubuh dengan rasminya pada 6hb April 2006 apabila perlembagaannya diluluskan pada 6hb April 2006.

Apabila tubuhnya persatuan sendeng ini di Negeri Pahang, maka bermulalah episod episod yang tidak berapa sedap didengar. Yang banyak ialah berkisar tentang logo yang dipilh oleh arwah Aki. Menurut Allahyarham En Abdullah bin Talib (Abang Dolah ), mantan presiden, Sewaktu pemilihan logo logo tersebut, kebanyakan logo logo yang dihantar tidak cantik kerana menggunakan lukisan tangan dan hitam putih serta kasar kerana dilukis dalam keadaan tergesa- gesa. Haji Jamaludin kemudianya memilih logo yang dieka oleh anakandanya sendiri iaitu saudara Mohd Badlishah kerana rekaannya menggunakan komputer serta pelbagai warna dan nampak cantik. Namun begitu logo itu mendapat tentangan ramai orang dalam persatuan ini sendiri kerana berbeza jauh dari yang asal sehingga menyebabkan ia tidak dihantar ke ROS semasa awal proses penubuhan.

ADMIN
21.05.2022
4.00PM

HARI GURU



HARI GURU

Perjalanan perguruan silat adalah berkisar tentang hubungan antara guru dengan murid. Dari seawal seorang pesilat menjejakkan kaki ke gelanggang, bermulalah ia mengenal erti ihsan seorang guru. Berinjak dewasa, ia berbakti pula kepada guru, demi mengharapkan keberkatan dalam segala ilmu yang telah dan sedang dituntut. Suatu hari, mungkin dia pula yang akan menyambung perjuangan guru, menyebarkan ilmu buat anak bangsa. Namun di usia apa sekalipun, nama baik seorang guru tetap dipelihara.

Saya terkenang Arwah Aki ketika di akhir-akhir hayatnya, beliau masih seperti selalu, menyebut-nyebut tentang gurunya, Haji Hamid Hamzah. Bermacam-macam kebaikan dan kehebatan Haji Hamid diungkapkan. Penuh kemuliaan. Membandingkan dirinya dengan Haji Hamid, Arwah Aki berkata,

"Antara saya dengan dia tu, macam langit dengan bumi lah", katanya sayu.

Pada pandangan saya, di sebalik kata-kata merendah diri Aki itu, jelas kelihatan beliau sangat kasihkan Haji Hamid walaupun gurunya itu telah lama tiada. Tidak pernah sekali pun gurunya direndah-rendahkan walau dengan apa jua cara. Pendirian beliau tidak pernah berubah hinggalah ke akhir hayatnya.

Beberapa lama selepas Arwah Aki kembali ke rahmatullah, Cikgu Nasir menghubungi saya, mengajak saya ke rumah Cikgu Sidek.

"Ada apa nak ke sana tu Aboh?", tanya saya.
"Tak ada apa. Kita ziarah aje", jawab Cikgu Nasir ringkas.
"Intisari ziarahnya?" getus saya di dalam hati. Tapi mulut saya tidak bertanya.

Saya kuat merasa seakan ada tujuan lain di sebalik ziarah tersebut. Namun saya ikut saja apa kata Cikgu Nasir. Setibanya di rumah Cikgu Sidek, saya mendengar dengan teliti setiap patah bicara yang dituturkan oleh Cikgu Nasir dan Cikgu Sidek bagi mengetahui tujuan sebenar ziarah tersebut. Hinggalah di akhir ziarah tersebut, saya menyimpulkan bahawa ziarah hari itu memang adalah ziarah biasa sahaja.

Dalam perjalanan balik, saya berbual dengan Cikgu Nasir di dalam kereta seperti biasa. Namun dalam hati saya, masih penuh dengan pelbagai persoalan. Seakan mengetahui apa yang tersimpan dalam hati saya, Cikgu Nasir tiba-tiba berkata;

"Dulu masa Arwah Aki ada, kita ziarah Aki. Bila guru dah tak ada, kita santuni pula anak-anak dia. Ziarah bertanya khabar berita".

Hati saya bagaikan direntap ketika itu. Ya, memang begitulah caranya Cikgu Nasir selalu menziarah Arwah Aki dahulu. Pertanyaan, topik perbualan, nada bicara, tempoh masa, semuanya hampir sama. Begitu tinggi rupanya adab yang diajarkan dalam perguruan ini. Walaupun Arwah Aki telah tiada, kita masih menyantuninya dengan menziarah waris dan kaum keluarga yang masih ada. Arwah Aki dikasihi sebagaimana beliau mengasihi gurunya. Tak semena-mena saya merasa hiba.

Hubungan guru dan murid dalam perguruan ini bagaikan roda. Ia berputar tiada hentinya. Hanya kedudukan kita saja yang berubah-ubah, namun kitarannya tetap sama. Kasih guru sepanjang masa.

Buat semua guru Seni Silat Sendeng Haji Hamid, kami doakan semoga Allah merahmati kalian di dunia dan di akhirat. Semoga segala usaha kita menjadi saham akhirat yang diterima Allah S.W.T.

SELAMAT HARI GURU. Al Fatihah buat semua guru yang telah tiada. Al Fatihah.~
A.R.~

SALAM AIDLFITRI 1443H/2022

 



Seluruh warga Persatuan Seni Silat Sendeng Haji Hamid Negeri Pahang mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin. Semoga Allah S.W.T menerima amalan kita semua

Monday, April 25, 2022

Majlis Berbuka Puasa Sendeng Haji Hamid Pahang.



Alhamdulillah, majlis yang diadakan pada petang tadi berjalan dengan serba sederhana tetapi sangat meriah. Antara aktiviti yang diadakan ialah membersihkan pusara Allahyarham Tuan Haji Jamaluddin (Aki Jamal) dan isteri, mengadakan bacaan tahlil ringkas, solat maghrib berjemaah, seterusnya menikmati hidangan juadah yang disediakan.

Setinggi-tinggi terima kasih diucapkan kepada semua ahli yang terlibat samada secara langsung mahupun secara tidak langsung. Terima kasih kepada ahli dan keluarga yang sudi hadir, menyumbangkan juadah berbuka, membantu menyediakan hidangan dan menguruskan persiapan tempat. Semoga Allah S.W.T memberkati perguruan kita inj dan merahmati kita semua dunia dan akhirat..~
AR~















































ADMIN
26.4.2022
1.19AM

Monday, April 11, 2022

Siapakah Sebenarnya Wak Serang


Selepas saudara Arifin Raub bercerita tentang Wak Serang, maka beberapa orang follower Fb ini telah berwhatsapp dan pm tepi pada saya bertanyakan pasal Wak Serang ini.
Persoalannya kenapa nama Wak Serang Sering disebut sebut di dalam nukilan Sendeng Haji Hamid, tetapi tidak pernah timbul dalam mana mana karya persatuan persatuan Sendeng lain dari aliran Almarhum Tuan Haji Abdul Hamid bin Haji Hamzah?
Apakah sumbangan yang diberikan oleh beliau sehingga ia begitu begitu disanjungi dalam pengamal sendeng negeri Pahang?
Apakah aliran silat yang dia bawa dan apakah hubungkaitnya dengan Allahyarham Tuan Haji Jamaludin bin Shahdan yang lebih popular dengan gelaran Aki?
Sebenarnya kisah-kisah Wak Serang dan Aki ini pernah saya coretkan dalam penulisan saya diawal penglibatan saya dengan Facebook sendeng ini.
Nama sebenar Wak Serang adalah Dol Ghani. Beliau merupakan Datuk Saudara sebelah ayahnya iaitu Shahdan bin Ibrahim ( Jorak Bukit Pasir ). Wak Serang merupakan gelaran Melayu kepada panggilan beliau sebagai Boatswain atau Bosun dalam Bahasa Inggeris. Ia merupakan pangkat bagi ketua geladak kapal.
Pada masa mudanya Wak Serang telah berkerja sebagai Boatswain ( Serang ) dengan syarikat perkapalan gergasi ketika itu, iaitu Strait Steamship Corporation yang berpengkalan di Singapore. Syarikat itulah membawa bekalan dan bahan mentah dari Pulau Pinang, Pelabuhan Kelang dan Singapura. Menurut Arwah Haji Jamaludin bukan senang nak menjaga dan mengawal sekumpulan kelasi dek yang juga hebat hebat dalam ilmu persilatan. Jadi sudah tentulah Wak Serang juga bukan calang calang orangnya. Sikapnya yang tidak boleh alpa telah menyebabkan beliau membawa sepasang beladau kemana mana beliau pergi. Walaupun beliau telah bersara dari menjadi kelasi, namun beliau tetap membawa beladau ke mana saja beliau pergi kerana sudah sebati dalam jiwanya.
Wak Serang mempelajari ilmu Kuntau Telok Mas dari Haji Abdullah atau lebih dikenali dengan nama Dollah Polong di Telok Mas Melaka. Beliau seguru dengan Allahyarham Tuan Haji Hassan bin Haji Mahat atau lebih dikenali sebagai Haji Hassan Pendekar yang merupakan datuk kepada Allahyarham Tuan Haji Abdul Hamid bin Haji Hamzah. Ayah Arwah Aki telah membawa Aki menemui Wak Serang kerana tak tahan dengan perangai Aki yang kuat bertumbuk. Dengan Wak Seranglah Aki belajar silat aliran Kuntau Telok Mas hampir tiap tiap malam selama 2 tahun dengan bayaran10 sen semalam. ( Ceritanya ada dalam fb ini). Semasa Wak Serang menyuruh Aki belajar sendeng dengan Haji Hamid, Umur Wak Serang pada ketika itu 67 tahun manakala umur Tuan Haji Hassan pada ketika itu sudah mencapai 110 tahun.
Wak Serang hanya disebut dalam Sendeng Haji Hamid Pahang kerana nama beliau hanya berada dalam sanad Allahyarham Aki sahaja. Di sini terdapat sedikit kelebihan pada Sendeng kat sini, kerana kami dapat membezakan mana satu Sendeng dan mana satu Kuntau dalam
Sendeng ini serta adalah sedikit permainan asal Kuntau yang masih dipelihara. Sebab pesan arwah kena jaga. Jangan lupa asal usul.
Wak Serang meninggal dunia semasa Aki mengajar di Tanah Merah Kelantan. Menyedihkan, Arwah Aki hanya mengetahuinya selepas 2 bulan beliau pergi mengadap ilahi. Malah lebih menyedihkan lagi, Aki tidak mengetahui dimana jenazah Wak Serang disemadikan. Ini disebabkan sifat Wak Serang yang suka berpindah randah dan mempunyai isteri yang ramai, serta ramai juga bercerai hidup
Arwah Aki tidak mengetahui siapakah yang memegang sepasang beladau kepunyaan tok saudaranya itu kerana terputus hubungan selepas beliau mengajar di Kelantan.
Sekianlah sedikit coretan permulaan kembali dari saya, saya akan tulis pengalaman Aki belajar dengan Wak Serang yang masih ada saya ingat.
Sedekahkanlah Alfatihah kepada pejuang pejuang dan pendekar pendekar Kuntau Telok Mas dan Sendeng yang telah pergi... Aamiin..

admin
12/4/2022
1.25 a.m

Wednesday, April 6, 2022

BELADAU WAK SERANG

 



BELADAU WAK SERANG


"Ini senjata saya sarankan awak belajar".

Begitulah kata-kata yang diucapkan oleh Arwah Aki Jamal sewaktu menceritakan tentang senjata beladau. Bagi Arwah Aki, senjata ini ada 'sentimental value'. Mengapa? Kerana beladau adalah senjata peribadi pilihan datuknya, Wak Serang!

Menurut Arwah Aki, Wak Serang mempunyai sebilah beladau yang sangat beliau sayangi. Beladau itu sentiasa dibawanya ke mana-mana. Ketika mengajarkan tentang cara penggunaan dan permainannya, Arwah Aki menceritakan juga tentang rupa beladau itu. Aki menggambarkannya dengan sangat terperinci. Saya seolah dapat melihatnya dengan mata kepala sendiri. Seolah-olah saya benar-benar kembali ke era puluhan tahun lalu. Duduk bersama di sebelah Aki yang ketika itu masih kecil, dalam sebuah rumah kayu lama. Kelihatan Wak Serang duduk bersila dan berpakaian bersih. Berbaju ala-ala pagoda lusuh berwarna putih.

Aki bercerita, satu malam beliau melihat Wak Serang yang sudah agak berusia itu tiba-tiba bangun. Beliau lantas mengambil beladaunya lalu disisip rapi di pinggang.

"Tok tok, tok nak pergi mana tok?", tanya Aki ingin tahu..

"Nak ke belakang", jawab Wak Serang. 'Belakang' yang dimaksudkan ialah rumah kecil untuk melepaskan 'hajat'

"Aik nak buang air bawak pisau?", Aki bertanya kehairanan.

"Manalah tahu ada binatang buas ke..", jawab Wak Serang ringkas.

Berkerut dahi Aki. Di fikirannya tertanya-tanya, mana ada binatang buas dekat sini. Reaksi Aki ketika mendengar jawapan Wak Serang itu sama saja dengan reaksi kami mendengar cerita Aki. Di benak kami muncul persoalan. Nak buat apa??

Kemudian sambil tersenyum Aki berkata kepada kami,

"Dia cemburu.."

Agak lama juga barulah kami dapat mentafsir maksud Aki. Iya, seiring dengan usia dan kematangan, kita akan dapat mentafsir banyak perkara yang dahulunya memeningkan. Sama seperti Aki. Sampai masanya, kita akan tersenyum sendiri.. Puas..

Tentang beladau itu, kata Aki kini mungkin ia masih ada dalam jagaan waris-waris Wak Serang. Menjadi pusaka warisan keluarga.

P/S : Kepada pembaca baru yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang Aki dan Wak Serang, boleh merujuk artikel-artikel lama kami di page ini.

AR~

admin - 
06/04/2022
4 RAMADHAN 1443H


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...